مراجعة مولينكس هاند بليندر تربو ميكس

كتبت: أمنية عزمي

الهاند بليندر أو الخلاط اليدوي بيبقى شكله أسطواني ومميز بسهولة استخدامه في حاجات كتير في المطبخ علشان يساعدك في الطبخ وتحضير أنواع الطعام المختلفة بأشكالها المختلفة زي الخفق والهرس والدمج والتقطيع الطحن. بيبقى مزود بشفرات في الجزء السفلي فيه وبتحطه في الوعاء الخاص مع نوع الطعام اللي محتاج تحضره وبتغير القطع حسب احتياجك. إذا كنت هتفرم ولا هتخفق بيض أو كريمة أو هتعمل طماطم أو بصل مثلًا.

وبما إن كل واحد محب للطبخ بيدور دايمًا ويهتم بالأجهزة اللي تساعده على القيام بمهام الطبخ بسرعة وسلاسة. هنتكلم النهارده عن مولينكس هاند بليندر تربو ميكس اللي بيمتاز بسهولة استخدامه.

من خلال ياقوطة هنتعرف على مواصفات ومميزات وكمان عيوب الخلاط اليدوي ده. ولو عجبك وعاوز تشتريه تقدر من خلالنا تعرف أحسن الأسعار ليه وتقارن بينهم من خلالنا وممكن كمان تطلبه وهيوصل لغاية عندك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

المواصفات

القدرة الكهربائية ٣٥٠ وات.
اللون أبيض.
وزن الحزمة ٧٩٨ جم.
العلامة التجارية مولينكس.
الخامة بلاستيك.
موديل رقم DD- 100141
الارتفاع × العرض × الطول ٣٠.٧ سم × ١٠٫٨ سم × ١٥٫٢ سم.
النوع خلاط يدوي.

المميزات

  • سهل الاستخدام. خلاط مولينكس اليدوي خلى إعداد الطعام يتم بشكل أسهل وأسرع لسهولة استخدامه.
  • محرك قوي. مولينكس هاند بليندر بيمتاز بمحرك قوته ٣٥٠ وات، وده بيخليه يشتغل بشكل قوي وسريع لأي نوع طعام.
  • السرعة ١ بتديك إمكانية الحصول على الطاقة اللي تجهز بيها أصعب أنواع الطعام بسهولة ويسر.
  • دورق كبير. بييجي دورق سعته ٨٠٠ مللي، بيتحط على حامل وبيدور عليه علشان يوفرلك خلط الدقيق بسهولة.
  • يتميز بالمرونة. صمم خلاط تربو ميكس من مولينكس بشكل يخلي استخدامه سهل في إعداد أي طعام ويتميز بسهولة مسكه واستخدامه.
  • مزود بقدم من الفولاذ وده مقاوم للصدأ.
  • مزود بخطاف عملي. وده بيخليك تقدر تخزنه بطريقة التعليق بسلاسة في أي مكان خصوصًا إن حجمه مش كبير.
  • من الممكن غسيله في غسالة الأطباق.

العيوب

  • إنه قطعة واحدة مش معاه أي ملحقات اللي بتساعدك في الطحن أو مضرب للبيض علشان تسهل كل عمليات الطبخ وماتحتاجش معاها للتفكير في الاستعانة بأي أجهزة تانية مساعدة. وهو اللي كان مفرض يغنيك عن كل ده بتوفر باقي القطع اللي ممكن تحتاجها فيه.

تجربة المستخدم

  • بالنسبة للضمان شركة مولينيكس مش بتدي ضمان للأجهزة الصغيرة غير لاستخدام البيوت فقط. يعني مش بتدي عليها ضمان بالنسبة للاستخدام التجاري أو المحلات أو بمعنى أصح الجهات اللي بتستخدمها بشكل تقيل أو شغل كتير.
  • كتير من عشاق ومحبي المطبخ بينصح باقتنائه، لإنه بيسهل عليهم مهام تحضير الطعام، والعصاير، والحلويات، والخفق، والهرس. وأهم حاجة تقطيع البصل بالنسبة لهم، وكمان الطماطم سواء خفق أو هرس وتقطيع.
  • فيه شكوى انه قطع غياره مش دايمًا متوفرة وان سعرها غالي وان خدمة العملاء مش بالكفاءة المطلوبة في التعامل أو الاستجابة لحل المشكلة. وإنهم مش بيتحملوا المسئولية لكن بيشيلوهالك وانت تدور على المختص بنفسك علشان يحل مشكلتك وفي الآخر قطع الغيار غير متوفرة.

شوف مولينكس هاند بليندر تربو ميكس من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

 أمنية عزمي، بكتب من 6 شهور. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرء كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول دايمًا أجرب أي جهاز بنفسي قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة 100%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *