أفضل الزيوت الطبيعية للعناية بالبشرة والشعر من ياقوطة

كتبت: منى عوض

مجال العناية بالبشرة والشعر كل يوم فيه جديد، بس الزيوت الطبيعية على وضعها دايمًا والإقبال عليها كبير جدًا على مر التاريخ، وده لأن مفعولها كبير وساحر وكمان لكونها أكثر أمانًا وعدم احتوائها على أي مواد كيميائية ضارة.

النهارده ياقوطة هتقدملك الزيوت الطبيعية الأفضل لبشرتك وشعرك وإزاي تستخدمها بطريقة صح، ولو حبيت تدلع نفسك بأي زيت من الزيوت دي تقدر تطلبه من خلالنا وهيوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري الزيوت الطبيعية من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

زيت جوز الهند للبشرة والشعر من أفريكانا

زيت جوز الهند بيستخلص من ثمار جوز الهند اللي بتحتوي على أحماض دهنية وبروتينات بتعمل على ترطيب وتنظيف البشرة وتوحيد لونها وبيعالج أي جفاف أو تشققات في الجلد، وتقدر تستخدمه لوحده على البشرة أو مع الوصفات الطبيعية.

وبالنسبة للشعر، فهو بيعمل على ترطيب وإصلاح وتحفيز نمو الشعر ومنع تساقطه وممكن استخدامه كبلسم وبيساعد على عدم فقدان البروتين من الشعر وبالتالي الحفاظ على مظهر الشعر الحيوي.

تقدر تشوف زيت جوز الهند للبشرة والشعر من أفريكانا من هنا.

تقدر تختار زيت جوز الهند من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت اللوز الحلو من امتنان

زيت اللوز الحلو حل مثالي جدًا لمعالجة التهابات البشرة وتشققاتها وكمان بيُعتبر مثالي مع البشرة الحساسة والجافة، وتقدر كمان تستخدمه كمرطب لوحده أو في الوصفات الطبيعية.

تقدر تشوف زيت اللوز الحلو من امتنان من هنا.

تقدر تختار زيت اللوز الحلو اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت الخروع من أفريكانا

زيت الخروع بيضم مجموعة من الأحماض الدهنية المستخدمة في تغذية فروة الرأس وتعزيز نمو الشعر ومظهره الصحي ولمعانه، وكمان بيحتوي على حمض الريسينوليك اللي بيعمل كمادة مضادة للفطريات والبكتيريا اللي بتسبب التهابات فروة الرأس.

زيت الخروع آمن تمامًا للاستخدام على الرموش والحواجب كل اللي هتحتاجه فرشاة ماسكرا قديمة عشان تستخدمها في وضعه.

تقدر تشوف زيت الخروع من أفريكانا من هنا.

تقدر تختار زيت الخروع اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت الروزماري من برينوفا

زيت الروزماري واحد من الزيوت المهمة جدًا في العناية بالشعر فهو ليه دور فعال في مكافحة تساقط الشعر والتقصف وبيشط فروة الرأس ويقضي على أي بكتيريا أو فطريات موجودة في الرأس وبيساهم في إعادة حيوية الشعر ومظهره الصحي. تقدر تستخدمه لوحده أو تخلطه مع مجموعة زيوت طبيعية لتحسين مظهر الشعر بشكل أكبر.

تقدر تشوف زيت الروزماري من برينوفا من هنا.

تقدر تختار زيت الروزماري اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت الجوجوبا من الحواج

زيت الجوجوبا ليه فوائد عظيمة جًا على الشعر فهو بيحفز نموه وترطيبه وبينظف فروة الرأس بشكل فعال لو تم استخدامه في الشامبوهات المختلفة. زيت الجوجوبا بيعمل كمضاد للبكتيريا والإلتهابات أيضًا وبالتالي منع تساقط الشعر والحفاظ على صحته ولمعانه.

بالنسبة للبشرة، فهو بيعمل كمرطب للبشرة‏ ومعالج لحبوب الشباب ومكافح للتجاعيد ومضاد للإلتهابات، فهو مناسب لكافة أنواع البشرة حتى الحساسة.

تقدر تشوف زيت الجوجوبا من الحواج من هنا.

تقدر تختار زيت الجوجوبا اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت شجرة الشاي من ناو فودز

الدراسات أثبتت أن زيت شجرة الشاي ليه مفعول سحري في علاج الجروج والالتهابات ومكافحة البكتيريا  وإزالة الندوب وبالتالي التمتع ببشرة مظهرها صحي، وتقدر تستخدمه مع الوصفات الطبيعية أو من خلال إضافة كام قطرة منه في مياه الاستحمام.

في الوقت نفسه، الزيت بيعمل على تقوية الشعر وتعزيز نموه ومكافحة قشرة الرأس ومنع تساقط الشعر.

تقدر تشوف زيت شجرة الشاي من ناو فودز من هنا.

تقدر تختار زيت شجرة الشاي اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

زيت الأفوكادو للبشره من فارم ستاى

زيت الأفوكادو بيحتوي على كمية كبيرة من الفيتامينات والعناصر والأحماض الأمينية اللي بتعمل كمضادات أكسدة قوية ولها تأثير قوي في مكافحة تجاعيد البشرة والترطيب وتخفيف الالتهابات وحب الشباب، عشان كدا طبيعي جدًا تلاقي زيت الأفوكادو داخل كمكون أساسي في العديد من منتجات البشرة.

تقدر تشوف زيت الأفوكادو للبشره من فارم ستاى من هنا.

تقدر تختار زيت الأفوكادو اللي تحبه من بين تشكيلة كبيرة من هنا.

 

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *