مشغولات يدوية لعشاق الفن اليدوي

مشغولات-يدوية

كتب أماني سمير

الفن اليدوي له بريق خاص لا يقدر قيمته إلا محبيه، فهو عبارة عن لوحة فنية تُعبر عن أناقة الحرف اليدوية وأصالتها، ولأن ياقوطة يهمها اهتماماتك وبتدور دايمًا على الحاجات اللي أنت بتحبها هنعرض عليك مشغولات يدوية متنوعة وأفكار لهدايا مميزة للناس اللي بتحبهم. اتفرج وخد فكره قبل ما تقرر تشتري، وقارن بين أكتر من منتج واعرف بيتباع فين وبكام، ولو عجبتك حاجه وعايز تشتريها أون لاين اطلبها وهتوصل لك لحد عندك.

لماذا المشغولات اليدوية دائمًا مميزة ؟

  • يعتبر الفن اليدوي قصة تاريخية تحكي لنا عن التراث القديم بكل أشكاله وألوانه المختلفة.
  • من مميزات الفن اليدوي أنه يمكنك من وضع لمساتك الخاصة بك، كأنها صنعت خصيصًا لك أو لمن تحب؛ فهو يعتبر هدية مميزة وخاصة جدًا.
  • كل قطعة من المشغولات الفنية مصنوعة بعناية واهتمام وتأخذ مجهود كبير وتفكير طويل من صانعها.
  • كل قطعة مميزة وفريدة ومش ممكن قطعتين يكونوا زي بعض بالظبط ودا بيزيد من تمييز المشغولات اليدوية.
  • تُعتبر المشغولات اليدوية من مكملات الأناقة وعنصر هام من اكسسوارات المنزل، وممكن بلمسات بسيطة تغير في ديكور البيت أو المكتب وتعطيه طابع خاص.

1. سروال حريمي

مناسب لهواة اليوجا والتأمل، ويمكن ارتداؤه أيضًا في المصيف والرحلات السياحية؛ لأنه واسع وفضفاض ومريح في اللبس، ومصنوع من الحرير، ومن أهم مميزاته إنه بأستيك وحزام داخلي من الوسط يعني يناسب جميع المقاسات المختلفة، وألوانه جميلة وجذابة تقدري تلبسيه مع أي لون بتحبيه سواء كان تيشرت أو بلوزة.

السعر 424 جنيه مصري.

لمشاهدة سروال حريمي من هنا.

2. مصباح نحاسي للحائط

عبارة عن لوح من النحاس محفور يدوي بأشكال ورسومات لها طابع شرقي ومصري أصيل، سيُعجب به هواة الفن القديم والزخرفة، ويمكن وضعه على الحائط في أي مكان في الغرفة أو في البلكونة أو الصالة؛ لأن إضاءته الخافتة تعطي جو من الرومانسية والنعومة يجعلك تشعر بالراحة والاسترخاء.

السعر 375 جنيه مصري.

لمشاهدة مصباح نحاسي للحائط من هنا.

3. مج رسم يدوي من الفخار

يمكنك تصميم المج الخاص بك من خلال وضع اسمك عليه واختيار الرسومات التي تحبها؛ لأنه مصنوع يدوياً وهذا أهم مايميزه، يعني ممكن يكون هدية حلوة ومختلفة لحد بتحبه مكتوب عليه اسمه عشان توصله إن الهدية دي بتاعته هو وبس ومصنوعة خصيصا له.

السعر 50 جنيه مصري.

لمشاهدة مج رسم يدوي من هنا.

4. برواز رسم يدوي من الفخار

البرواز مصنوع من الفخار وهو على شكل مربع ومطلي باللون الأبيض، ومرسوم عليه يدويًا رسوم مستوحاة من التصاميم المصرية القديمة، ويمكن وضعه في أي مكان على طربيزة جانبية أو المكتب، أو الأرفف الخشبية المعلقة على الحائط  لتضفي لمسة من الأصالة والأناقة لمنزلك أو مكتبك الخاص، وممكن تستخدمه كطبق تقديم للمكسرات أو الكيك.

 السعر 65 جنيه مصري.

لمشاهدة برواز رسم يدوي من هنا.

5. سجادة كروشيه يدوي

مصنوعة يدويًا بالكامل من خيوط عالية الجودة، وتتميز بألوانها المتعددة والجذابة، ويمكن وضعها بأي مكان في المنزل بما يتناسب مع ديكورات البيت العصرية، فهي تجعلك تكملين أناقة منزلك بلمسات بسيطة وغير مكلفة. مناسبة للاستخدام في الحمام أو المطبخ وكمان في غرفة النوم، لأن ألوانها هتدي حياة لأي مكان تتحط فيه.

السعر 85 جنيه مصري.

لمشاهدة سجادة كروشيه يدوي من هنا.

6. برواز حائط مطرز

هذا البرواز لعشاق فن التطريز، عبارة عن رسومات من الفن الشعبي المصري مطرزة بخيوط متعددة الألوان على قطعة من القماش المفرود على لوح مستطيل من الخشب، ليعطي بالنهاية شكل جذاب ومختلف، ويتناسب مع ديكور المنزل سواء كان مودرن أو كلاسيك.

السعر 360 جنيه مصري.

لمشاهدة برواز حائط مطرز من هنا.

7. حامل مفاتيح

مصمم على شكل ابريق، ومصنوع يدويًا من الخشب الزان المعروف بنعومته وصلابته، ويمكن تعليقه على الحائط بجوار الباب عشان أول لما تدخل من الباب تعلق المفتاح عليه، وأول لما تخرج متنساش تاخده معاك، وبكده مش هتفضل تدور على المفتاح كل شويه ومش هيضيع منك أبدًا.

السعر 150 جنيه مصري.

لمشاهدة حامل مفاتيح من هنا.

8. سلة مهملات من الكروشيه

تعتبر من مكملات الأناقة في منزلك، ومناسبة جدًا مع سجادة مصنوعة كذلك من الكروشيه، لإكمال الإطلالة المميزة للصالون أو غرفة المعيشة، لأن المشغولات اليدوية تعطي إحساس بالألفة والسعادة لمحبيه. تنفع تستخدم السلة دي (سبت) تحط فيها أي حاجة زي لعب الأطفال أو الغسيل وممكن كمان الجرايد.

السعر 170 جنيه مصري.

لمشاهدة سلة مهملات من الكروشيه من هنا.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *