مستلزمات بسيطة ومهمة لشنطة المصيف

بمناسبة الصيف اليكم مستلزمات بسيطة ومهمة لشنطة المصيف

كتبت: ميّ نور

مع دخول الصيف والأجواء الحارة، كتير مننا بيحاولوا يتجنبوها بالسفر للمصايف وللمدن الساحلية اللي بيكون الجو فيها أحسن من أي مكان تاني، ده غير طبعًا راحة الأعصاب والمناظر الطبيعية الجميلة اللي مكن نستمتع بيها هناك، وطبعًا كل ده محتاج شوية تحضيرات بسيطة لشنطة السفر اللي لازم يكون فيها المستلزمات الأساسية للمصيف والمستلزمات والحاجات الصغيرة البسيطة اللي ممكن تتنسي، وده اللي هنتكلم عنه النهارده في مقالنا، لأننا هنستعرض مستلزمات مهمة وبسيطة في شنطة السفر ممكن تتنسي، أو ممكن ماتكونش مناسبة للمصيف، ولو عجبكوا أي منتج وحابين تشتروه تقدروا من خلالنا في ياقوطة تعرفوا أحسن الأسعار ليه وتقارنوا بينهم كمان وهيوصل لحد عندكم في أسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعوده وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

بشكير قطن مطبوع – ٩٠×١٧٠ سم

مفيش غنى عن البشكير القطن في المصيف، سواءً عند نزول حمام السباحة أو بعد البحر، والأحسن طبعًا يكون البشكير ده من القطن عشان ما يسببش أي حساسية على الجلد بعد مية البسين والبحر، والنهارده بنقدملكوا بشكير قطن بمقاس ٩٠ × ١٧٠ سم، واللي هيكون مناسب جدًا للاستخدام الشخصي في المصيف، خصوصًا وإن تصميمه جميل وشيك وألوانه مناسبة.

تقدر تشوف بشكير قطن مطبوع – ٩٠×١٧٠ سم من هنا.

Nivea كريم واق الشمس 50+ – ٢٠٠ مل

من أكتر الحاجات اللي ممكن تكون مزعجة لبعض الناس هي التعرض للشمس فترات طويلة في المصيف، واللي بيضر البشرة، عشان كده جبنالكم صن بلوك Nivea للوقاية من الشمس ولترطيب البشرة بعد التعرض لأشعة الشمس وقت طويل، وبيتميز الصن بلوك بإنه خفيف ولطيف على البشرة وسريع الامتصاص ومقاوم للمية، وكمان بيجي مع فيتامين E للترطيب.

تقدر تشوف Nivea كريم واق الشمس 50+ – ٢٠٠ مل من هنا.

نظارة سباحة مرآة مقاومة لتكون الشبورة

كتير من الناس مش بتدرك أهمية نضارات السباحة، لكن في الحقيقة دي من أهم الحاجات اللي مهم تكون موجودة في شنطة المصيف عشان الحماية من أضرار مية البحر والبسين على العين، وخصوصًا لو إنت من اللي بيحبوا يستكشفوا المكان اللي هم فيه تحت المية، والنضارة دي بتتميز بطبقة مقاومة للشبورة عشان تضمنلك أقصى درجة وضوح في الرؤية، وهيكلها من السيليكون المرن المريح، وبتيجي مع حزام مطاطي ممكن تضيقه وتوسعه عشان يناسب أي شحص.

تقدر تشوف نظارة سباحة مرآة مقاومة لتكون الشبورة من هنا.

نظارات شمسية Fashion Many Colors UV للسيدات والرجال

نضارات الشمس طبعًا من أهم الحاجات اللي بنحتاجها في شنطة المصيف، وكتير من الناس ممكن تنساها للأسف، لكنها مهمة جدًا عشان حماية العين من أضرار أشعة الشمس في وقت النهار، واللي بنقضي معظمه على الشاطئ وبنتعرض فيه لأشعة الشمس بشكل مباشر، والنهارده معانا مجموعة نضارات بألوان مختلفة وشمبر معدني مناسبة للرجالة والستات هتحتاجوها معاكم في أي وقت في المصيف.

تقدر تشوف نظارات شمسية Fashion Many Colors UV للسيدات والرجال من هنا.

شنطة رياضية قماش مضاد للمياه

مش أي شنطة نقدر نروح بيها ع البحر أو البسين، ومش أي شنطة نقدر نط فيها هدوم السباحة المبلولة، لكن أكيد لو شنطة مقاومة للمياه هتكون أحسن، ودي الشنطة اللي معانا النهارده اللي هتوفر عليكم هم كتير لانها مقاومة للبلل والعرق، وهتقدروا تاخدوها معاكم على الشط بكل أمان من غير خوف عليها.

تقدر تشوف شنطة رياضية قماش مضاد للمياه من هنا.

جونسون كريم مرطب للجسم لجميع أنواع البشرة – ٥٠ مل

كتير من الناس مش بتعرف أهمية الكريم المرطب في المصيف وبتكتفي بالصن بلوك، لكن أنا شخصيًا بشوف إنه المرطب من أهم الحاجات في شنطة المصيف واللي هتحتاجوها بعد التعرض للشمس ومية البحر والبسين المؤذية للبشرة، واللي ممكن تسبب الجفاف، عشان كده جبنالكم كريم مرطب خفيف من جونسون ولطيف على البشرة للكبار والصغار بحجم صغير ومناسب لأي ميزانية.

تقدر تشوف جونسون كريم مرطب للجسم لجميع أنواع البشرة – ٥٠ مل من هنا.

كاب Fashion Cap GD Righteous Dragon

الكاب من لحاجات المهمة اللي مش المفروض حد ينساها في شنطة المصيف، والنهارده جبنالكم كاب أبيض بتصميم متميز ومختلف مناسب لكل الأذواق والأعمار عشان يحميكوا من أشعة الشمس ويديكوا لوك رياضي مناسب للمصيف.

تقدر تشوف كاب Fashion Cap GD Righteous Dragon من هنا.

شامبو وبلسم كامينا ضد القشرة

طبعًا مفيش مفر من بهدلة الشعر اليومية في المصيف، وأكيد مش هتقدروا تاخدوا معاكم كل منتجات الشعر الكتيرة اللي بتستخدموها في الظروف العادية، عشان كده جبنالكم شامبو وبلسم كامينا اللي هيكون مفيد جدًا ليكوا في أيام المصيف لتنضيف فروة الراس وترطيب الشعر بعد ما يتعرض لكتير من العوامل اللي ممكن تأثر فيه بالسلب للأسف.

تقدر تشوف شامبو وبلسم كامينا ضد القشرة من هنا.

زيت Aloe Eva للشعر بالصبار

حماية الشعر مش بس إننا نغسله كويس بعد التعرض للشمس والتراب والهوا والمية ونرطبه، إحنا كمان نقدر نحميه قبل ما نتعرض لكل ده من خلال زيت الشعر اللي بيغلف الشعراية وبيحميها من الأضرار الختلفة دي، وممكن تستخدموه قبل النزول وهتحسوا بالفرق، عشان كده جبنالكم زيت الشعر Aloe Eva بالصبار اللي هيحمي الشعر من جزء كبير من الأضرار اللي ممكن يتعرضلها تحت أي ظروف.

تقدر تشوف زيت Aloe Eva للشعر بالصبار من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *