مراجعة BITFENIX ENSO MID TOWER RGB

BITFENIX ENSO MID TOWER RGB

كتبت: أمنية عزمي

BitFenix Enso Midi-Tower بيمثل الأناقة بشكل خاص لنوعه، مجهز بإضاءة RBG بتتوافق مع Aura sync بما فيهم وحدة تحكم ولوحة جانبية كبيرة مصنعة من الزجاج. مميز بتصميم داخلي أنيق لأجهزة التخزين بيسمحلهم بالاختفاء داخل غطاء PSU خلف اللوحة الأم، بالإضافة إنه بيوفر تدفق هواء ممتاز وبيدعم التبريد بالماء، دا غير مروحتين مثبتتين بمقاس 120 مم،  التصميم بيحتوي على مساحة كافية للوحات E-ATX الأم، وترتيب الكابلات بشكل منظم، وفلاتر غبار يمكن إزالتها في أي وقت.

 هنوضح مع ياقوطة أهم مواصفات ومميزات وكمان عيوب BITFENIX ENSO MID TOWER RGB ولو عجبك وحبيت تشتريه هتلاقي عندنا أحسن الأسعار ليه وتقدر تقارن بينهم بنفسك وتقدر كمان تطلبه من خلالنا ويوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري BITFENIX ENSO MID TOWER RGB من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، من غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بالتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

المواصفات الفنية

  • النوع: ميد تاور
  • رقم الموديل: BITFENIX ENSO
  • العلامة التجارية: بيت فينكس
  • اللون: أبيض

المميزات

  • مصمم بشكل أنيق باللون الأبيض مع إضاءة أمامية معدنية وإضاءة RGB AURA SYNC 3 Pin Addressable.
  • لوح جانبي ضخم مصنع من الزجاج المقسى مع عازل للصوت، مع تصميم متوازن بين الهيكل الداخلي والتصميم الخارجي المصمم بلوحة زجاجية ملونة بسمك 4 مللي على الجانب مع إضاءة RGB القابلة للتحكم محاطة بالواجهة المعدنية بشكل نهائي مميز.
  • يأتي بتصميمه بوحدة تحكم مثبتة بتتوافق مع منتجات BitFenix Alchemy 2.0 وStatic وBitFenix 3.0 القابلة للعنونة ومنتجات RGB.
  • ENSO يأتي مصمم بغطاء بيخفي وحدة PSU وما يصل لإثنين من محركات الأقراص الثابتة تحتها، بالإضافة من إمكانية توصيل 3 محركات أقراص صلبة SSD في الجزء الخلفي من اللوحة الأم، واللي بتعرض اللوحة الأم وبطاقات الرسومات وحل تبريد من خلال اللوحة الزجاجية.
  • مصمم بمساحة لإدارة الكابلات مقاس 23 مم خلف درج اللوحة الأم بشكل منظم يمنع الفوضى ويحافظ على نظافة المكان.
  • مميزة بقدرة تبريد عالية من خلال فتحات تهوية مخفية حول الغطاء المعدني على اللوحة الأمامية لتبريد سلس، وبتدعم ما يصل لمروحتين 140 ملم أو مبرد 280 ملم في الأمام بالإضافة لمروحة في الخلفية 120 ملم أو رادياتير في الخلف، وما يصل لمروحتين في الأعلى 120 ملم لدفع الهواء الساخن للخارج، وبيدعم كمان مبرد هواء وحدة المعالجة المركزية عالي يصل ل 160 ملم.
  • محرك هادئ تصميمه الذكي يمنع الضوضاء ويعمل في هدوء تحت تبريد عالي لفترات طويلة.
  • مزود بفلاتر متعددة للحفاظ على الجزء الداخلي من الغبار، مجهز بفلاتر متعددة حول العلبة بيتم توصيلها بمغناطيس وبيتم إزالتها بسهولة لتنضيفها بدون رفع أو تحريك العلبة.
  • بيتميز بتقنية TriBright LED بتوفر زيادة السطوع وتشبع اللون، مع إمكانية توصيل الليد بسهولة عن طريق شريط لاصق 3M لربط الشريط بأي سطح، ويمكن لكل ليد عرض لون مختلف في وقت واحد، وبيتم تزويده بالطاقة من خلال وحدة التحكم الاختيارية أو توصيله بواحدة من اللوحات الأم ذات 3 طرف.

العيوب

  • المروحة الأمامية ليست RGB.
  • الفتحات العلوية كان ممكن تكون في وضع أفضل لوضع أفضل للردياتير.

تجربة المستخدم

  • تصميمه جيد جدا، وفيه فتحتين مقاس 3.5 و2.5 بوصة و3× 2.5 بوصة، اللون الأبيض فيه حلو جدا رغم إنه جالي بالغلط وكنت طالب الأسود، وزنه خفيف جدا ومعظمه مصنوع من البلاستيك لكن مظهرها شيك، ال RGB الموجودة في المقدمة بتشتغل بس مع AURA Sync بس لو عندك رأس 3 pin RGB.
  • منطقة PSU ضيقة شوية مع 1000 وات، وهتحتاج تحدد الكابلات الخاصة بك قبل ما توصلها، والحافظة EATX مريحة جدا في الحالة دي.

شوف BITFENIX ENSO MID TOWER RGB من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

أمنية عزمي، بكتب من 3 سنين. مش بدخّل أي حاجة في حياتي غير لما أكون دارسة كل جوانبها باستفاضة حتى لو كانت رياضة هلاعبها لولادي.. بحب أسيرش وأجيب معلومات عن كل حاجة وكل الآراء المتاحة قبل ما آخد أي قرار. ونفس الكلام قبل ما بكتب عن أي حاجة. بقرأ كتير جدًا واسأل ناس خبرة عنها عشان أكون ملمة بكل معلومة سواءً كويسة أو وحشة. وبحاول كتير أجرب أي جهاز بنفسي  لو متاح قبل ما اكتب عنه عشان تكون التجربة والمعلومة صادقة ومفيدة وكمان مختلفة ودقيقة. وأكتر حاجة بحب أكتب عنها الأجهزة المنزلية لأن خبرتي فيها سنين وسنين من الخبرة الشخصية والعملية كمان. فأي معلومة بكتبها بتكون مدروسة كويس جدا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *