لشتاء دافئ وممتع أهم مفروشات وأدوات الشتاء على ياقوطة

كتبت: منى عوض

فصل الشتاء خلاص على الأبواب والكل بدأ يستعد لاستقباله سواء كان ده من خلال بدء استخراج البطاطين والألحفة وتهويتها أو من خلال شراء مستلزمات جديدة للمنزل، بس في العموم فيه ناس بتبقى محتارة في الشراء ومش عارفة هي المفروض تشتري إيه عشان تقدر تحافظ على مستوى الدفء في البرد القارس.

وعشان احنا يهمنا دايمًا راحة متابعينا، هنتكلم النهارده عن أهم أدوات ومفروشات الشتاء على ياقوطة، ولو عجبك حاجة من اللي هنستعرضها وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصلك في أسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

بطانية سرير كلارا كلارك

البطارية دي مصنوعة من الصوف الخفيف والناعم عشان توفرلك تجربة نوم مثالية وهادئة، وحجمها كمان مناسب للسراير متوسطة وكبيرة الحجم فهي بتيجي بأبعاد 127 سم × 152.4 سم، ده بجانب أن شكلها مميز جدًا فهي بتيجي برسومات مطبوعة بشكل كويس جدًا.

ممكن تشوف بطانية سرير كلارا كلارك من هنا.

بطانية سرير للأطفال

البطانية دي شكلها حلو وشيك جدًا والرسومات اللي عليها حلوة جدًا وهتجذب انتباه طفلك، وكمان هتقدر تستخدمها على الوجهين لأنها دابل فيس أو بمعنى أوضح عليها رسومات على الوجهين وملمسها ناعم جدًا.

والأهم من كده كمان إنها هتوفر لطفلك مستوى الدفء المطلوب لأنها مصنوعة من الفرو الصناعي اللي معروف بقدرته على الحفاظ على حرارة الجسم، وممكن كمان تستخدمها في البيت أو لو أنت خارج وعايز تحمي طفلك من البرد القارس.

ممكن تشوف بطانية سرير للأطفال من هنا.

بطانية بأكمام

البطانية بالأكمام دي اختراع عظيم جدًا في فصل الشتاء ده لأنها هتخليك تستمتع بوقتك في البيت وهتخليك قادر تتحرك من غير ما تشد بطانية وتجرها في الأرض وراك ومن غير ما تحتاج إنك تلبس هدوم كتير جدًا عشان تقدر تدفى وإنت بتستمتع بمشاهدة التليفزيون مثلاً.

ممكن تشوف بطانية بأكمام من هنا.

ممكن تشوف أنواع وأشكال مختلفة من البطاطين من هنا.

طقم لحاف السرير من المأمون

اللحاف ده مميز جدًا وينفع لغرف النوم وغرف الأطفال، فهو مصنوع من خامات عالية الجودة بتساعد في تدفئة الجسم بشكل سريع والحفاظ على الدفء ده أيضًا بجانب أنه من السهل تنظيف اللحاف وغسله في الغسالة وكمان من السهل تخزينه.

طقم اللحاف مكون من قطعتين فقط وهما اللحاف اللي بيقدر يغطي سرير مفرد بحجم 180 × 240 سم، ومعاه كيس خددية بحجم 70 × 50 سم.

ممكن تشوف طقم لحاف السرير من المأمون من هنا.

ممكن تشوف تشكيلة متنوعة من ألحفة الشتاء من هنا.

دفاية حرارية للسرير

الدفاية الحرارية بتبقى عاملة زي البطانية الفرو عشان توفرلك دفء للسرير وكمان مش هتخليك تحس ببرودة فصل الشتاء على الإطلاق وإنت نايم على السرير.

ممكن تشوف الدفاية الحرارية للسرير من هنا.

حافظة السجاد

حافظة السجاد عندها قدرة كبيرة جدًا على حماية السجاد من الأتربة والأوساخ أو أي ضرر ممكن يلحق بالسجاد نتيجة لعب الأطفال عليه، وكمان ممكن تحافظ على ألوان السجاد من البهتان ومش هتخليك تحتاج أنك تنظف السجاد أو تغسله على طول.

من السهل تنظيف حافظة السجاد لأنك هتحتاج أنك تنفضها بس أو تكنسها بالمكنسة ولو عايز تغسلها هتقدر تعمل ده بسهولة في الغسالة وباستخدام مسحوق الغسيل كمان.

ممكن تشوف حافظة السجاد من هنا.

حاجز للأبواب

حاجز الأبواب بيتحط تحت الباب لمنع الأتربة والميكروبات ومنع تسرب أي هواء بارد إلى داخل المنزل والحفاظ على دفء المنزل بشكل كبير جدًا، وكمان من الممكن استخدامه في فصل الصيف عشان يمنع تسرب الهواء الساخن إلى داخل المنزل.

ممكن تشوف حاجز الأبواب من هنا.

ستائر صوف

ستائر الصوف بتقدر على عزل الغرف تمامًا عن أي برد أو حرارة، ده بجانب إنها فعالة جدًا في تعتيم الغرف وفي الحد من دخول الضوضاء إلى الغرفة، ومهم تعرف كمان إن الستائر دي مناسبة لغرف النوم والأطفال يعني مش هيبقى من المفضل استخدامها في الصالة.

ممكن تشوف الستائر الصوف من هنا.

سجاد صوف

السجاد الصوف أو السجاد ذو الوبر الكثيف هيساعدك في تدفئة المنزل بشكل أكبر في فصل الشتاء، ده بجانب إن شكله شيك جدًا وهيضفي مظهر رائع على بيتك.

ممكن تشوف السجاد الصوف من هنا.

المقال ده بيضم شوية نصائح لشتاء دافئ في البيت.

ياقوطة بتقدملك في المقال ده أهم النصائح للتعامل مع الدفاية والسخان في الشتاء.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *