مواصفات وأسعار أرخص لابتوبات الألعاب على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

مين قال إنك عشان تجيب لابتوب ألعاب لازم يكون بأكتر من 25 أو 30 ألف جنيه، صحيح الأجهزة اللي في الفئة السعرية دي مفيش حاجة تقدر تقف قصادها، إلا أنه برضه تقدر تشتري لابتوب ألعاب من لابتوبات الألعاب منخفضة السعر واللي تقدر تقدملك أداء مقبول جدًا هيخليك تستمتع بمجموعة كبيرة من الألعاب.

وفي المقال ده هنتعرف على مجموعة مختصرة من أبرز لاتوبات الألعاب اللي متوفرة على ياقوطة في الفئة السعرية المنخفضة واللي مش هتكلفك كتير وتديك أداء متميز.

ولو أي لابتوب ألعاب عجبكم هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أرخص لابتوبات الألعاب على ياقوطة

لابتوب ألعاب MSI Modern 14 B10MW

أرخص لابتوبات الألعاب المتوفرة على ياقوطة حاليًا هو لابتوب MSI Modern 14 وده بييجي بشاشة Full HD بقطر ١٤ بوصة وبيعتمد على بروسيسور Core i5-10210U من إنتل بتردد ٤٫٢ جيجا هيرتز وكاشات ٦ ميجا، والمدعوم برامات سعتها ٨ جيجابايت رام اما الذاكرة الداخلية بتاعته فسعة ٢٥٦ جيجابايت من فئة SSD اللي بتتميز بالسرعة، أما كارت الفيجا أو معالج الرسوميات فهو Nvidia GeForce M2 سعة 2 جيجا هيرتز.

اتعرف على عروض أسعار لابتوب الألعاب MSI Modern 14 B10MW من هنا.

لابتوب ألعاب Acer Nitro 5

تاني لابتوبات الألعاب اللي هنتكلم عنها النهارده هو لابتوب Nitro 5 من Acer، وده واحد من أفضل الأجهزة في الفئة السعرية دي وبييجي اللابتوب بشاشة بقطر ١٥٫٦ بوصة بدقة ١٩٢٠ × ١٠٨٠ بيكسل يعني شاشة Full HD، والجهاز بيعتمد على معالج Core i5-9300H من انتل ومدعوم برامات سعتها ٨ جيجابايت رام، أما كارت الفيجا فهو GTX 1050 سعة ٣ جيجابايت رام وبيعتمد الجهاز على ذاكرة داخلية سعتها ٢٥٦ جيجابايت فئة SSD.

اتعرف على عروض أسعار لابتوب الألعاب Acer Nitro 5 من هنا.

لابتوب الألعاب HP Pavilion 15-DK0096mw

الجهاز التالت المتميز من HP وده بيعتمد على شاشة ١٥٫٦ بوصة IPS بجودة Full HD، وبيعتمد على معالج Intel Core i5-9300H، والمدعوم بكارت فيجا GTX 1650 سعة ٤ جيجابيت رام، وبيعتمد الجهاز على رامات سعتها ٨ جيجابايت رام وعلى ذاكرة داخلية سعتها ٢٥٦ جيجابايت فئة SSD، وبيتميز بلوحة مفاتيح بإضاءة خلفية، وبييجي الجهاز بنظام تشغيل ويندوز ١٠.

اتعرف على عروض أسعار لابتوب الألعاب HP Pavilion 15-DK0096mw من هنا.

لابتوب ألعاب Dell G3 15-3500

من بين لابتوبات الألعاب المتميزة كمان في الفئة السعرية المنخفضة، الجهاز ده من Dell واللي بيعتمد على شاشة ممتازة بقطر ١٥٫٦ بوصة بجودة FHD وبمعدل تحديث ١٢٠ هيرتز، أما المعالج المركزي فهو Intel Core i5-10300H المدعوم برامات سعتها ٨ جيجابايت رام وبذاكرة داخلية SSD سعة ٥١٢ جيجابايت، وبيعتمد على معالج رسوميات GTX 1650 TI من انفيديا بسعة ٤ جيجابايت، والجهاز بييجي بنظام تشغيل Ubuntu وبيقبل طبعًا نظام تشغيل ويندوز.

اتعرف على عروض أسعار لابتوب ألعاب Dell G3 15-3500 من هنا.

لابتوب ألعاب Lenovo Ideapad 15IMH05 3

من بين اللابتوبات المتميزة المخصصة للألعاب في الفئة السعرية المنخفضة لابتوب Ideapad 15IMH05 3 من لينوفو، وده بيعتمد على شاشة ١٥٫٦ بوصة بجودة FHD، وبيعتمد على المعالج المركزي Intel Core i5 المدعوم بذاكرة عشوائية سعتها ٨ جيجابايت رام وذاكرة داخلية سعتها ١ تيرابايت HDD ووسعة ١٢٨ جيجابايت SSD، أما كارت الفيجا فسعته ٤ جيجابايت، والجهاز مش بييجي بنظام تشغيل ويندوز وبيعتمد على نظام تشغيل DOS.

اتعرف على عروض أسعار لابتوب ألعاب Lenovo Ideapad 15IMH05 3 من هنا.

اتعرف على عروض أسعار مختلف لابتوبات الألعاب المتوفرة على ياقوطة من هنا.

اتعرف على عروض أسعار كل ما يتعلق بالكمبيوترات على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *