أشهر أنواع ماكينات صناعة القهوة والغلايات الكهربائية على ياقوطة

كتب: خالد عاصم

الشعب المصري والعربي من بين أكتر شعوب العالم اللي بيحبوا المشروبات الساخنة بمختلف أنواعها، سواء كانت شاي أو أي نوع من أنواع الأعشاب واللي بتحتاج لغلاية مياه، أو قهوة بمختلف أنواعها زي الاسبريسو أو التركي أو الأمريكان واللي كل واحدة منها بتحتاج لماكينة صنع قهوة مخصوص، وعشان كده غلايات المياه وماكينات صنع القهوة بتحقق في مصر مبيعات كبيرة وانتشار كبير جدًا.

ولأن أنواع الغلايات وماكينات صنع القهوة المتوفرة في مصر كتيرة أوي، خصصنا المقال ده عشان نعرفك على أفضل أنواع غلايات المياه وأفضل أنواع ماكينات صنع القهوة المتوفرة على ياقوطة، ولو عجبكم أي منتج من اللي هنتكلم عنهم في المقال ده هتقدروا تطلبوه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلكم لحد باب البيت أو مكان ما تحبوا بأسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

أفضل غلايات المياه وماكينات صنع القهوة المتوفرة على ياقوطة

أفضل غلايات المياه

غلاية Braun WK 300 من براون

واحدة من أفضل غلايات المياه المتوفرة في الفئة السعرية دي على ياقوطة، الغلاية بتقدمها براون الشركة الألمانية المعروفة بتاريخها الطويل في صناعة عدد كبير من الأجهزة الكهربائية والمنزلية وكمان الشخصية، الغلاية سعتها ١٫٦ لتر وقوتها ٢٢٠٠ وات وبتقدر تغلي المياه في ٤٥ ثانية بس، كما بتتميز بعزل ممتاز وسهولة في التنضيف وفيها صفاية قابلة للفك والغسيل ده بالإضافة لمقياس تدريجي لقياس مستوى المياه وزرار بيقفل الغلاية أوتوماتيك في حالة الغليان أو لما الغلاية بتفضى من المياه.

شوف غلاية براون Braun WK 300 من هنا.

غلاية Philips HD 9300 من فيلبس

بتقدملنا فيلبس واحدة من أفضل غلايات المايه اللي بتتميز بقاعدة داخلية وهيكل من الفولاذ المقاوم للصدأ، وبالجسم البلاستيك الخارجي المقاوم للحرارة واللي بيتميز بعزل ممتاز جدًا وبيوفر أمان كبير جدًا على عدة مستويات بتكمل سبل الأمان اللي بتتمتع بيها الغلاية، غلاية فيلبس سعتها ١٫٥ لتر وبتقدر تغلي المياه في ثواني معدودة وكمان فيها فلتر بيمنع تكوين الترسبات وبيساعد على نقاء دايم للمياه.

شوف غلاية Philips HD 9300 من فيلبس من هنا.

غلاية Black & Decker JC70 من بلاك آند ديكر

شركة بلاك آند ديكر واحدة من أكبر شركات العالم اللي بتقدم منتجات وأجهزة مختلفة من أول الأدوات المنزلية الخفيفة لحد الأجهزة والأدوات الضخمة، وعشان كده أي منتج من منتجاتها بيحمل توقيع الجودة والتميز ومن بينهم الغلاية دي اللي سعتها ١٫٧ لتر وبتتميز بقاعدة غير قابلة للصدأ وجسم من البلاستيك المعزول، الغلاية سهلة الفتح وسهلة التنضيف وفيها فلتر لتنقية المياه وكمان فيها إمكانيات حماية مختلفة منها الحماية من الجفاف.

شوف غلاية Black & Decker JC70 من هنا.

شوف  مختلف غلايات المياة المتوفرة على ياقوطة من هنا.

أفضل ماكينات صنع القهوة

ماكينة صنع القهوة ديلونجي سكالتشرا ECZ 351. BG

واحدة من أفضل ماكينات صنع القهوة المنزلية وبتتميز بعدد كبير جدًا من المميزات منها سعة خزان المياه اللي بتبلغ ١٫٤ لتر والفلتر الثنائي ولوحة تسخين الكوب أو الفنجان، ومن خلال الماكينة الممتازة دي هتقدر تحضر كل مشروبات القهوة الغنية بالحليب أو الكريمة أو الفوم زي الكابتشينو أو اللاتيه وغيرهم، والماكينة بتتوافق مع أقراص الاسبريسو أو مع البن المطحون، وكمان فيها لوحة تقدر من خلالها وبكل سهولة إنك تختار نوع المشروب اللي بتحبه.

شوف ماكينة قهوة ديلونجي سكالتشرا ECZ 351. BG من هنا.

ماكينة صناعة القهوة التركية Beko BKK 2113 من بيكو

ماكينة صناعة قهوة عبقرية بتقدملك قهوة ممتازة وقوية وغنية بالرغوة والطعم القوي، وبتقدر الماكينة دي إنها تقدم ٤ أكواب في وقت واحد وبتتميز الماكينة بسرعة تحضيرها للقهوة وحفاظها على قوة الطعم من خلال نظامها المثالي لتسخين البن وتسييله، وكمان فيها نظام مانع للتسرب يعني مفيش نقطة واحدة ممكن تتسرب منها.

شوف ماكينة القهوة التركية Beko BKK 2113 من هنا.

ماكينة صنع القهوة الأمريكية بلاك آند ديكر DCM80-B5

لو انت وأفراد عيلتك من عشاق القهوة الأمريكية أو الأمريكان كوفي سواء بحليب أو من سادة، فالماكينة دي هي النموذجية والمثالية لاستخدامك لأنها بفضل سعتها الضخمة بتقدر تحضر ١٢ كوب في المرة الواحدة، وكمان بتقدر تساعدك إنك تحضر قهوتك في وقت قصير جدًا ده غير إن نظامها في التكثيف بيحافظ على قوة نكهة القوة، الماكينة بتتمتع بسهولة التنضيف وفك أجزاءها وكمان تنضيف الفلتر اللي بيقدر يحافظ على جودته لفترة طويلة جدًا.

شوف ماكينة القهوة الأمريكية لاك أند ديكر DCM80-B5 من هنا.

شوف مختلف ماكينات صناعة القهوة بجميع أنواعها من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

خالد عاصم مدوّن من ٢٠٠٧ ومن سنة ٢٠١٣ تخصصت في الكتابة في كل حاجه ليها علاقة بالتكنولوجيا خصوصًا الموبايلات والكمبيوتر وكمان الكاميرات. كتبت أكتر من ١٠٠٠ تقرير ومقال في مجال التكنولوجيا. بالإضافة للكتابة ليا خبرة في تسويق المنتجات الإلكترونية وده خلاني أقرّب أكتر من فهم طبيعة صناعة التكنولوجيا وسوقها، حاليًا بكتب في مواقع مصرية وغير مصرية من وأبرزها موقع مجلة ياقوطة وMobihall وMobilesgate. أول موبايل جبته كان سنة ١٩٩٩ وكان Ericsson 628 وبعده Nokia 3310 ومن ساعتها استخدمت موبايلات كتير جدًا منها سوني وسامسونج وإل جي وأيفون، واتعاملت مع كل أنظمة تشغيل الموبايلات تقريبًا من أول السيمبيان لحد أندرويد وiOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *