احتياجات أولادك في الحضانة مع ياقوطة

كتبت: منى عوض

أولادك بيكون ليهم احتياجات خاصة بمجرد ما بيوصل لمرحلة الحضانة، خاصة إنها مرحلة جديدة بيقابل فيها ناس جديدة وبيكون فيها لوحده، وبالتالي هتلاقي نفسك تلقائي بتحضرله الحاجات المهمة اللي ممكن يحتاجها، سواء الملابس أو الأدوات المكتبية أو الطعام.

ولأننا بنهتم دايمًا بمتابعينا وبأي حاجة تخصهم، ياقوطة حبت تساعدكم في مقال النهارده من خلال تقديم أي حاجة طفلك ممكن يحتاجها وهو في الحضانة، ولو عجبك حاجة منهم وحبيت تشتريها تقدر تطلبها من خلالنا وهتوصلك في أسرع وقت.

*بنفكرك إنك ممكن تشتري احتياجات أطفالك في الحضانة من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

شنطة الحضانة من Colorland

الشنطة مهمة جدًا بالنسبة لأي طفل ولازم تكون مريحة وحجمها مناسب، وفي العموم الشنطة دي حجمها وشكلها مناسب للأطفال اللي بتتراوح أعمارهم بين 2 إلى 6 أعوام، وفي العموم بيخليها قادرة على استيعاب اللنش بوكس والزمزمية وهدوم إضافية للطفل، وممكن الطفل يستخدمها في الحضانة أو الخروج للنادي أو أي مكان عمومًا.

ممكن تشوف شنطة الحضانة من Colorland من هنا.

شنطة مدرسية لحفظ الطعام من جينيريك

شنطة حفظ الطعام دي بيتحط فيها اللانش بوكس وزجاجة المياه وفي العموم هي بتحافظ على حرارة أي حاجة موجودة جواها وكمان بتكون أكثر أمانًا بحيث أن المياه أو الأكل وقع يبقى جواها وبعيد تمامًا عن أي أدوات مدرسية أخرى.

ممكن تشوف شنطة مدرسيه لحفظ الطعام من جينيريك من هنا.

لانش بوكس من جينيريك

اللانش بوكس مهم جدًا وجوده مع الطفل ولازم تهتم بوضع أكل صحي ومناسب للطفل وعادة اللانش بوكس بيكون متقسم من جوا عشان تقسم الأكل فيه للطفل بشكل جذاب، وبيكون قابل للغسيل داخل غسالة الأطباق وقابل كمان للاستخدام جوه الميكروويڤ.

ممكن تشوف لانش بوكس من جينيريك من هنا.

زجاجة مياه بشفاطة من بيبي تايم

زجاجة المياه مهمة جدًا بالنسبة لطفلك، ويفضل أنها تكون مصنوعة من مواد بتحتفظ بحرارة السوائل وكمان بيكون معاه شفاطة عشان يكون من السهل على الطفل استخدامها لوحده.

ممكن تشوف زجاجة مياه بشفاطة من بيبي تايم من هنا.

مناديل مبللة للأطفال من جونسون

حاول بقدر الإمكان أنك تعلم طفلك يستخدم المناديل المبللة في تعقيم أي حاجة هيستخدمها وتعقيم أيده بعد اللعب وقبل وبعد الأكل عشان يحافظ على صحته بقدر الإمكان، عشان كدا اختارنالكم مناديل جونسون المبللة واللي عادة بتكون مصنوعة من أقمشة ناعمة غنية بتركيبة فريدة لتحقيق المزيد من النظافة والترطيب‏.‏

ممكن تشوف مناديل مبللة للأطفال من جونسون من هنا.

ستيكرات للأطفال

الستيكرات بتجذب انتباه الأطفال جدًا وكل ما استخدموها عشان يزينوا بيها الدفاتر أو الكشاكيل بتاعتهم هيحسوا ببهجة، وكمان الألوان بتاعتها وأشكالها ممكن تطور المهارات الفكرية للطفل لما يبدأ يفكر في أيه الأشكال دي والألوان وما إلى ذلك، وممكن تجيبيها على شكل حروف أو أرقام كمان هتطور مهارات الطفل جدًا.

ممكن تشوف ستيكرات للأطفال من هنا.

كراسات 9 أسطر

عادة الكشاكيل دي بتكون مناسبة للأطفال في سن الحضانة لأن المسافات بين السطور بتاعتها بتكون كبيرة وبتدي حيز كبير للطفل إنه يبدأ يتعلم إزاي يكتب الحروف لحد ما يتقنها بمرور الوقت. ده غير إن الشكل الخاجري ليهم مزود بأشكال جميلة وألوان زاهية علشان تلفت انتباه طفلك.

ممكن تشوف كشاكيل 9 أسطر من هنا.

مقلمة قماش للأطفال من جينيريك

وجود المقلمة مهم أيضًا لأنها هتسهل على طفلك أنه يشيل الأقلام والأستيكة والبراية وهتسهل كمان إمكانية الوصول ليهم في أي وقت.

ممكن تشوف مقلمة قماش للأطفال من جينيريك من هنا.

كتب التلوين

كتب التلوين مفيدة جدًا للأطفال وبتساعدهم في تطوير مهاراتهم الفكرية والعقيلة وكمان بتطور مهارات الإبداع لأن الطفل بيفكر في الشكل اللي قدامه وبيبدأ يظهر إبداعاته ويختار الألوان المناسبة والمتناسقة سويًا عشان تطلع الرسمة بأفضل شكل ممكن.

ممكن تشوف كتب التلوين من هنا.

أقلام ألوان خشبية من أم أند جى

الأقلام الألوان الخشبية سهلة ومناسبة جدًا بالنسبة للأطفال وبتكون هي الأفضل في سن الحضانة وفي العموم هي واحدة من الأدوات اللي بتساعد في تنمية مهارات الطفل المختلفة، عشان كدا اختارنالكم ألوان أم أند جى المكونة من 12 قلم ألوان.

ممكن تشوف أقلام ألوان خشبية من أم أند جى من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *