أهم منتجات العناية بالبشرة في فصل الشتاء

كتبت: منى عوض

فصل الشتاء بيبدأ وتبدأ معاه رحلة البحث عن منتجات مناسبة للبشرة، خاصة أن معظم الناس بتعاني في الوقت ده من السنة من الجفاف والتشققات والتقشير ومشاكل تانية كتير، بس عشان تقدري تحمي بشرتك من كل ده هتحتاجي تتبعي روتين مختلف.

ولأننا يهمنا بشرتك تفضل صحية ومظهرها جميل، هنقدملك في المقال د دليل كامل للعناية بالبشرة في فصل الشتاء، ولو لاقيتي أن أي منتج من اللي هنستعرضهم مناسب ليكي وحبيتي تشتريه تقدري تطلبيه من خلالنا في ياقوطة وهيوصلك في أسرع وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري منتجات العناية بالبشرة من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

غسول البشرة من إيفا للعناية بالبشرة

غسول خالي من الصابون ومناسب لجميع أنواع البشرة فهو بيعمل على تنظيف البشرة وإزالة أي آثار للأتربة والمكياج، وكمان تركيبته الغنية بالكولاجين بتساعد على تجديد توازن البشرة والحفاظ على إشراقتها ومظهرها الصحي.

تقدري تشوفي غسول البشرة من إيفا من هنا.

تقدري تختاري الغسول الأنسب لبشرتك من هنا.

تونر مفتح للوجه من بيزلين

تونر عظيم جدًا فهو مناسب لجميع أنواع البشرة وفوائده متعددة فهو بيعمل على تفتيح وتوحيد لون البشرة وتعزيز البشرة لتصبح ناعمة ومشرقة وينشط البشرة ويحافظ على رطوبتها لمدة 24 ساعة، وكمان حجمه 200 مللي ودي حاجة كويسة هتخليه يقعد معاكي فترة حلوة.

تقدري تشوفي تونر مفتح للوجه من بيزلين من هنا.

تقدري تختاري التونر الأنسب لبشرتك من هنا.

كريم مرطب للبشرة من نولافير

الكريم المرطب خطوة أساسية في روتين العناية بالبشرة فهو هيرطب بشرتك ويخلي ملمسها ناعم ومش هتحسي إنها جافة وهيحميكي كمان من التجاعيد والتشققات، وكريم نولافير فيه ميزة كمان وهي أنه بيساعد في حماية البشرة من الشمس والالتهابات.

تقدر تشوفي كريم مرطب للبشرة من نولافير من هنا.

تقدري تختاري الكريم المرطب الأنسب لبشرتك من هنا.

كريم العناية بمحيط العين لوريال باريس اكسبرت

محيط العين منطقة حساسة جدًا وبتحتاج عناية وكريمات خاصة بيها وكريم العناية بمحيط العين من لوريال باريس اكسبرت هيقدر يقوم بالمهمة دي بنجاح تام فهو مناسب للبشرة الحساسة وخفيف والجلد بيمتصه بسرعة والأهم من كل دا إنه تم اختباره تحت إشراف أطباء العيون يعني آمن تمامًا.

الكريم دا بيرطب الجلد المحيط بالعين وبيهديها وبيقلل أي انتفاخات وكمان بيقلل من ظهور الخطوط الدقيقة، فهو بيحتوي على حمض الهيالورونيك اللي تأثيره جبار في الترطيب والتنعيم وتعزيز مرونة البشرة واستعادة نضارتها.

تقدري تشوفي كريم العناية بمحيط العين لوريال باريس اكسبرت من هنا.

تقدري تختاري كريم العين الأنسب ليكي من هنا.

كريم النهار من إيزيس فارما

كريم النهار خطوة عظيمة جدًا أينعم فيه بعض الناس بتستغنى عنها لكنها مهمة الحقيقة لأن كريمات النهار بيكون ليها تأثير سحري في ترطيب البشرة وإضفاء نضارة وإشراقة عليها والحد من التجاعيد ودا كله هتلاقيه في كريم إيزيس فارما المناسب للبشرة الحساسة واللي بيعمل أيضًا على إزالة بقع التصبغ وبيحمي البشرة من أشعة الشمس بفضل معامل الحماية +50.

كل اللي عليكي إنك تحطيه الصبح قبل كريم الحماية من الشمس لو نازلة أو بعد الكريم المرطب وتحطيه على الوجه والرقبة بالكامل مع تجنب المنطقة المحيطة بالعين.

تقدري تشوفي كريم النهار من إيزيس فارما من هنا.

تقدري تختاري كريم النهار الأنسب لبشرتك من هنا.

كريم الليل جليكو مقشر ومجدد للبشرة من إيزيس فارما

كريم الليل من إيزيس فارما هيرطب بشرتك وهيديها نضاره وإشراقة لطيفة جدًا، وكمان هو بيحتوي على نسبة 10% من حمض الجليكوليك اللي بيجدد خلايا البشرة واللي بيساعد أيضًا في التخلص من طبقات الجلد الميتة والتخلص من تصبغات البشرة، كل اللي عليكي إنك تحطيه قبل ما تنامي بربع ساعة عشان بشرتك تتشربه ويدي مفعول كويس.

تقدري تشوفي كريم الليل جليكو مقشر ومجدد للبشرة من إيزيس فارما من هنا.

تقدري تختاري كريم الليل الأنسب لبشرتك من هنا.

كريم فوتوديرم سبوت بعامل وقاية من أشعة الشمس 50+ من بايوديرما

مش معنى إن الصيف خلص يبقى علاقتنا بكريم الحماية من الشمس تنتهي بل بالعكس الكريم دا مهم جدًا على مدار السنة كلها، وكمان هو مش ضروري في الشارع أو أثناء الخروج وبس لأ دا كمان هتحتاجي تستخدميه وإنتي داخله المطبخ أو في أي مكان فيه حرارة عالية.

كريم الشمس من بايوديرما مناسب لكل أنواع البشرة وبيوفر حماية قوية ضد أشعة الشمس الضارة وكمان بيكون فيه فاونديشن بيدي لون خفيف للبشرة بس لطيف في العموم.

تقدري تشوفي كريم فوتوديرم سبوت بعامل وقاية من أشعة الشمس 50+ من بايوديرما من هنا.

تقدري تختاري كريم الشمس الأنسب لبشرتك من هنا.

سيروم الوجه بفيتامين سي من دكتور راشيل

سيروم الوجه دا مناسب لكل أنواع البشرة وبيساعد في تفتيح البشرة ومقاومة علامات الشيخوخة وكمان بيرطب البشرة حلو جدًا، وفيه مضادات أكسدة بتساعد في توحيد لون البشرة وتفتيحها والحفاظ على نضارتها.

تقدري تشوفي سيروم الوجه بفيتامين سي من دكتور راشيل من هنا.

تقدري تختاري كريم فيتامين سي الأنسب لبشرتك من هنا.

سيروم حمض الهيالورونيك من ذا إنكي ليست

حمض الهيالورونيك أسيد بيساهم في تجديد وإصلاح خلايا وأنسجة البشرة التالفة والحفاظ على مادة الكولاجين وتعزيزها، وحمض الهيالورونيك من ذا إنكي ليست هيوفرلك دا وكمان بيرطب البشرة وبيديها نضاره ورونق وبيحد من ظهور التجاعيد.

تقدري تشوفي سيروم حمض الهيالورونيك من ذا إنكي ليست من هنا.

تقدري تختاري الهيالورونيك أسيد الأنسب لبشرتك من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *