أهم الأدوات اللازمة للتخييم

مواصفات و سعر أهم الأدوات لرحلات التخييم والكامبينج

كتبت: ميّ نور

مقال النهارده عن أهم الأدوات لرحلات التخييم والكامبينج، وهنقدملكم فيها مجموعة من المنتجات الأساسية في شنطة الرحلة بأهم مواصفاتها وأسعارها في السوق، ولو عجبكوا أي منتج وعايزين تشتروه، تقدروا من خلالنا في ياقوطة تعرفوا أحسن الأسعار ليه وتقارنوا ما بينهم وتطلبوه وهيوصل لغاية عندكم في أسرع وقت. 

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.
*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

Cleye Outdoor Water Resistant Automatic Instant Setup 2 – 3 Person Camping Tent

أول حاجة بتيجي في البال لما بنقول كلمة تخييم هي الخيمة طبعًا، عشان كده جبنا خيمة مناسبة جدًا لرحلات التخييم تكفي من فردين لـ ٤ أفراد، مقاومة للميّة وللإحتراق من أشعة الشمس اللي أكيد هتتعرضولهم في الكامبنج، كمان بتتميز بإنها سهلة الاستخدام والتخزين، ووزنها بيكون حوالي ٢٫١٧٨ كجم، وأبعادها ٦٧٫٠٠ × ١٩٫٠٠ × ١٩٫٠٠ سم، واللي بتختلف من موديل للتاني طبعًا.

شوف الخيمة على ياقوطة من هنا.

Kokobuy Bluefield Outdoor Waterproof Camping Rafting Storage Dry Bag

مش أي شنطة هينفع ناخدها معانا في رحلات التخييم. عشان كده النهارده اختارنالكم شنطة مقاومة للميّة والغبار والتلج من Kokobuy، مصنوعة من أقوى خامات البوليستر عشان تتحمل معاكم أقصى الظروف اللي ممكن تتعرضولها في الرحلة، وكمان بتيجي بسعة كبيرة ما بين ١٠ لـ ٢٠ لتر، وبتشمل معاها شنطة يدوية صغيرة مقاومة للميّة لتخزين الحاجات الصغيرة والبسيطة، وأخيرًا الشنطه بتيجي مع ذراع كبيرة لتعليقها على الكتف أو الوسط في حالات الطوارئ.

شوف شنطة Kokobuy المقاومة للميّة من هنا.

Kokobuy Self Inflatable Air Mattress Pillow Sleeping Bag Bed

عشان تقدروا تستمروا في رحلة التخييم أطول فترة ممكنة هتحتاجوا سرير مريح وعملي للنوم يوميًا، ده اللي هيوفره السرير الهوائي من Kokobuy، فهو سرير ذاتي النفخ بمجرد ما تفتحوه، وبيتميز بسهولة تخزينه في شنطة صغيرة وخفيفة، كمان السرير مصنوع من خامة البوليستر المقاوم للميّة والغبار، وبييجي مع مخدة عشان يوفرلك أقصى درجة راحة في النوم طول الرحلة.

شوف السرير الهوائي من Kokobuy  من هنا.

باور بانك مع تشغيل السيارة عند تلف البطارية


الباور بانك ده مش باور بانك عادي، صحيح هو بيشحن الموبايلات ولكنه كمان ممكن يشغل العربيات والموتوسيكلات وحتى المراكب اللي لها موتور لو البطارية عطلت، وده بسبب ترددات التيار الكهربي الكبيرة اللي قادر يولدها واللي بتكون من ٣٠٠ لـ ٥٠٠ مللى أمبير، الباور بانك ممكن يشحن اللاب توب بسهولة، وده لأن سعته كبيرة جدًا حوالي ١٦٨٠٠ مللى أمبير يعني لو قولنا إن الموبايل بتاعك مثلًا بطاريته ٣٠٠٠ مللى أمبير، فممكن تشحن الموبايل بيه حوالي ٥ مرات تقريبًا ويمكن ٦ مرات بس المرة الأخيرة مش هتكون كاملة، كمان هيكون مفيد ليكم جدًا في الكامبينج لو حصل أي عطل في أي موتور هتقدروا تشغلوه تاني بسهولة.

شوف الباور بانك على ياقوطة من هنا.

 

Universal Portable Stainless Steel Vacuum Insulation Cup Outdoor Sports Water Bottle 1000ML

بتعتبر أهم تحديات البقاء في الكامبينج إنه الشخص يقدر يحافظ على الرطوبة والميّة في جسمه لأقصى فترة ممكنة، وعشان كده جبالكم قزازة مية استانلس بسعة ١٠٠٠ لتر لتخزين المّية والحفاظ عليها في الظروف القاسية، وده لأن القزازة بتيجي بهيكل متين مقاوم للصدمات والتآكل، وفي نفس الوقت بتتميز بغنها خفيفة الوزن وتصميمها بيساعدها على التخزين في أي جيب بسهولة، وبتحافظ على درجة حرارة المية وتحفظها من التسرب بفضل الغطا السيليكون اللي بيجي معاها.

شوف قزازة المية على ياقوطة من هنا.

First Aid Kit Emergency Kit for Outdoor

من أساسيات رحلة التخييم وجود شنطة للإسعافات الأولية لتفادي أي مشاكل ممكن تحصل من أي إصابات لا قدر الله، عشان كده مهم جدًا يكون معاكم شنطة للإسعافات الأولية في أي رحلة، والنهارده جبنالكم شنطة الأسعافات الأولية للتخييم اللي بتيجي بحجم صغير مناسب للحركة والتنقل  ١٥.٥ × ١١ × ٤٫٥ سم، مع مواد خام متنية، وبيجي جواها أساسيات الإسعاف زي الشاش والقطن والمطهر والملقاط والمقص الطبي، وغيرهم.

شوف شنطة الإسعافات الأولية على ياقوطة من هنا.

SKMEI ساعة رياضية مقاومة للماء

مفيش شك إن وجود الساعة الرياضية معاك هيكون إضافة كويسة جدًا للرحلة، لكن الساعة دي لازم يكون ليها معاييرها خاصة، وده اللي كنا بنراعيه واحنا بنختار الساعة اللي معانا النهارده. فهي مقاومة للميّة بشكل تلقائي، وبتدعم البوصلة وتايمر لحساب الفترات الزمنية، وكمان بتدعم الرؤية الليلية عشان تقدر تستخدمها في أصعب ظروف الإضاءة، وبتتميز ببطارية قوية جدًا هتستمر معاك لمدة طويلة أثناء الرحلة.

شوف ساعة SKMEI الرياضية على ياقوطة من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *