أنواع وأسعار الاسكوتر والعجل ومستلزماتهم

اسكوتر-وعجل

كتب أماني سمير

من المتعارف عليه إن ركوب الدراجة الهوائية «العجلة» و«الاسكوتر» من أكتر الحاجات اللي بيحبها الأطفال بمختلف أعمارهم، ولكن في السنوات الأخيرة انتشرت  أيضًا فكرة ركوب «العجلة» و«الاسكوتر» للكبار وذلك في جميع البلاد الغربية والعربية على حد سواء، فهي تستخدم كبديل وحل عملي للسيارات التي أصبحت من كثرتها تتسبب في زحام شديد على مدار اليوم.

ياقوطة  بتحاول دايمًا تقدملك الحاجات اللي تهمك، هنعرض عليك أنواع وأشكال مختلفة من الاسكوتر والعجل ومستلزماتهم، عشان تتفرج عليهم وتاخد فكرة قبل ماتقرر تشتري، وتقارن بينهم وتعرف أسعارهم ومميزات كل منتج فيهم، وتشوف اللي يناسب احتياجاتك وامكانياتك، ولو عجبك أي منتج وحابب تشتريه أونلاين ببساطة ممكن تطلبه أونلاين وهيوصلك لحد البيت.

مميزات الاسكوتر والعجل

  • لتفادي الزحام ودا كان سبب أن يقرر عدد كبير من الناس (وخصوصًا من فئة الشباب) اقتناء الدراجة الهوائية أو الاسكوتر عشان يوفر وقته اللي بيقضيه في ساعات الانتظار في إشارات المرور.
  • هتقدر تمارس رياضتك المفضلة كل يوم الصبح قبل ماتروح الشغل أو الكلية أو حتى المدرسة؛ وده يعتبر مفيد جدًا لتنشيط الدورة الدموية في جسم الإنسان وتحريك العظام والمفاصل والعضلات.
  • سهولة وضع العجلة أو الاسكوتر في أي مكان يعني مش هتحمل هَمّ الركنة أو البحث على جراج.
  • ممكن تاخدها معاك وأنت مسافر عشان تستمتع أكتر برحلتك.

1. سكوتر كهربائي بالمقعد

يعتبر من أحدث الموديلات في عالم السكوتر، والجديد فيه هو إضافة مقعد للجلوس، وبكده تقدر تستمتع بركوب الاسكوتر لوقت أطول، وتقدر تروح بيه أي مكان قريب من البيت، أو تاخده معاك للتنزه في الحدائق والرحلات.. ولأن السكوتر كهربائي فمش هتتعب وأنت بتسوقه وهتقدر تستخدمه لمسافات طويلة وبيتحمل وزن حتى 70 كجم.

السعر 1190 جنيه مصري.

لمشاهدة سكوتر بالمقعد من هنا.

2. دراجة رياضية للأطفال

مصنوعة من الألومنيوم الذي يتميز بصلابته وخفة وزنه، وسهلة وآمنة على الأطفال في استخدام فراملها، وتتميز بألوانها الجذابة والمبهجة، يعني تقدر تختار من بينهم اللون اللي بتحبه وتلاقيه بسهولة.

السعر 2099 جنيه مصري.

لمشاهدة دراجة رياضية للأطفال من هنا.

لمشاهدة دراجات مختلفة من هنا.

3. حذاء بعجل للتزلج

لهواة ومحبي رياضة التزلج في أي مكان في النادي أو الشارع إليك هذا الحذاء المصنوع من خامات عالية الجودة؛ فهو سهل ومريح في ارتدائه والتحرك به وأي سن ممكن يستخدمه ويستمتع به مش بس للكبار، ومتوفر بقطع غيار أصلية لتظل محتفظ بهذا الحذاء لسنوات عديدة. حذاء التزلج دا هيديك شعور بالحرية والهوا جاي في وشك  وأنت بتتحرك بيه هتحس بانتعاش وشعور مذهل.

السعر 1909 جنيه مصري.

لمشاهدة حذاء بعجل للتزلج من هنا.

4. وسادات الكوع والركبتين للأطفال

تستخدم للحفاظ على سلامة الأطفال وحمايتهم عند ركوب الاسكوتر أو الدراجة، وتتكون مجموعة الحماية هذه من 4 قطع، الجزء الأمامي مصنوع من البلاستيك المتين والمرن والذي يسمح بمرور الهواء إلى الجلد، ومن الداخل مبطنة بالقماش الناعم للحفاظ على الجلد صحي وسليم.

السعر 220 جنيه مصري.

لمشاهدة وسادات الكوع والركبة للأطفال من هنا.

5. خوذة الأمان للأطفال

مناسبة للأطفال من سن 3 سنوات، وهي مهمة جدًا عند ركوبه السكوتر أو الدراجة للحفاظ على سلامته، وهي مصنوعة من مواد صلبة من الخارج ومبطنة من الداخل بخامات ناعمة ولطيفة على رأس الطفل، وبها حزام أمان للرأس للتحكم في المقاس المناسب لرأس الطفل والحفاظ على الخوذة متماسكة ومحكمة على الرأس لزيادة الأمان والسلامة.

السعر 300 جنيه مصري.

لمشاهدة خوذة الأمان للأطفال من هنا.

6. سكوتر بدواستين للأطفال

يتميز بشكله الجديد والمختلف، فهو عبارة عن دواستين بأربع عجلات آمنة وسهلة في استخدامها، ويناسب الأطفال من سن 4 سنوات فما فوق، وممكن استخدامه في أي مكان في البيت أو النادي أو الشارع، وهو سهل في طيّه وتخزينه في أي مكان.

السعر 290 جنيه مصري.

لمشاهدة سكوتر بدواستين للأطفال من هنا.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *