جهز بيتك لاستقبال رمضان مع ياقوطة

كتبت: منى عوض

رمضان كريم، وكل سنة وكلنا طيبين. شهر رمضان على الأبواب، بالبهجة اللي كلنا بنحس بيها مع قربه، ولمة العيلة والخروج كمان. كل حاجة في رمضان ليها طعم جميل. ولأننا بنحب نشارككم دايمًا كل لحظة في حياتهم، ياقوطة حبت إن مقال النهارده يقدملكم شوية أفكار عشان تقدر تخلق جو رمضاني مميز في بيتك.

ولو عجبك أي منتج أو فكرة من اللي هنقدمهم وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها وتقدر كمان تطلب اللي إنت عايزة من خلالنا وهيوصلك في أسرع وقت.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

فانوس رمضان معدني

فانوس رمضان بيُعتبر بالنسبالنا تراث ماينفعش الاستغناء عنه في شهر رمضان، خاصة لو كان مزود بشمعة بترجعنا لذكريات وجو زمان.

ممكن تشوف فانوس رمضان معدني من هنا.

سبحة خشبية

السبحة دي شكلها مميز وشيك جدًا ولونها البني حلو جدًا وممكن تعلقها في البيت كزينة وكمان ممكن تستخدمها في الذكر.

ممكن تشوف سبحة خشبية من هنا.

دبدوب طمطم

رمضان دايمًا مرتبط في أذهانا بكرتون بوجي وطمطم يعني الحاجات دي بتُعتبر تراث عظيم بالنسبالنا، عشان كده اختارنالكم دبدوب على شكل طمطم بألوان مميزة ومدمج فيه أغاني رمضان.

ممكن تشوف دبدوب طمطم من هنا.

دبدوب على شكل بكار

بكار كمان واحد من الحاجات العظيمة اللي كانت في حياتنا واللي كل ما بنسمع أغانيه أو بنشوفه بس بنفتكر على طول رمضان أو بنحس بأجواء رمضان فعلًا، عشان كده اختارنالكم كمان دبدوب على شكل بكار.

ممكن تشوف دبدوب على شكل بكار من هنا.

زينة رمضان

زينة رمضان مكونة من فانوس وهلال ونجمة محشوة بالميكروفيبر ومصنوعة من قماش الخيامية عشان تقدر تعلقها في البيت وتستمتع بأجواء رمضان المميزة.

ممكن تشوف زينة رمضان من هنا.

شموع يونيك كاندل رمضان

الشموع دي بيبقى عليها رسومات فوانيس وكلام زي رمضان كريم عشان تدي مظهر مميز للبيت ويحسسك بجو رمضاني جميل في البيت، وهي بتشتغل من خلال شمعه إلكترونية وبتحتاج بطارية واحدة عشان تشتغل.

ممكن تشوف شموع يونيك كاندل رمضان من هنا.

غطاء رمضان لعلبة المناديل

غطاء علبة المناديل واحد من الحاجات اللي من الممكن استخدامها أيضًا لإضفاء جو رمضاني على البيت، فهي مصنوعة من قماش الخيامية عشان تزيين بيها علبة المناديل بكل سهولة.

ممكن تشوف غطاء رمضان لعلبة المناديل من هنا.

مفرش رمضان

المفرش واخد شكل نجمة بشراشيب عشان تقدر تزيين بيه أي طاولة، وهو مصنوع من القطن وقماش الخيامية عشان يوفرلك أجواء مميزة لرمضان وعشان كمان تقدر تغسلة بكل سهولة.

ممكن تشوف مفرش رمضان من هنا.

تابلوه إسلامي

التابلوه الإسلامي هتقدر تستخدمه في أي وقت في السنة مش في رمضان بس لأنه عادة بيكون عبارة عن قطعة فنية مميزة وشيك جدًا وبيكون عليه دعاء أو أية من آيات القرآن الكريم.

ممكن تشوف تابلوه إسلامي من هنا.

ميدالية خشبية على شكل فانوس رمضان

الميدالية الصغيرة دي ليها تأثير أيضًا في إضفاء جو رمضان يعني فكرة أنك تحط فيها مفاتيحك وتمشي بيها وتطلعها من جيبك كل شوية هتحسسك ببهجة وبجو رمضان حتى وإنت في الشارع.

ممكن تشوف ميدالية خشبية على شكل فانوس رمضان من هنا.

بين باج رمضاني

البين باج عمومًا بيدي مظهر جمالي لطيف وشكل عصري لديكور المنزل، بس هو مش مميز من ناحية الشكل وبس لأ ده كمان مريح جدًا في الجلوس والاستخدام، عشان كدا اختارنالكم النهارده بين باج مصنوعة بقماش الخيامية عشان يضفي نكهة رمضانية على ديكور المنزل.

ممكن تشوف بين باج رمضاني من هنا.

وسادة رمضانية

ممكن تستخدم الوسادة الرمضانية دي في تزيين الصالة أو غرف النوم وممكن تنام عليها عادي جدًا ومايقتصرش استخدامها على الزينة فقط.

ممكن تشوف الوسادة الرمضانية من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *