أفضل سخانات الطعام الكهربائية على ياقوطة

كتبت: منى عوض

سخان الطعام الكهربائي خيار مناسب لكتير من الأسر صغيرة ومتوسطة عدد الأفراد. بيتميز بالسرعة في الأداء وبيسهل كتير لو فيه حالة وجود عزومة أو حصل ظرف زي عدم وجود أنبوبة بوتوجاز.

ولأننا بنهتم دايمًا براحتك، ياقوطة حبت تقدملك في مقال النهارده سخانات الطعام الكهربائية الأكثر مبيعًا على موقعها، وكمان هنوضح أهم الجوانب اللي ممكن تحتاج تاخد بالك منها لما تيجي تختار السخان الأنسب لاحتياجاتك.

*بنفكرك إنك ممكن تشتري سخان طعام كهربائي من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

عوامل يجب مراعاتها عند اختيار السخان الكهربائي

عنصر التسخين

عنصر التسخين هو الجزء اللي بيكون مسئول عن تحويل الطاقة الكهربائية إلى حرارة، وبالنسبة للسخان الكهربائي فهو بياخد شكل ملفات حلزونية أو عناصر مشعة أو قرص مسطح صلب، وفي العموم الملفات الحلزونية الشكل بتكون تقليدية ولكنها أكثر كفاءة وموفرة بشكل أكبر للكهرباء.

عدد الشعلات

عدد الشعلات عامل مهم أيضًا في اختيار سخان الطعام الكهربائي، فهتلاقي فيه سخانات بتيجي بشعلة أو عين واحدة وفيه سخانات بتيجي بشعلتين.

استهلاك الكهرباء

لازم تشوف القدرة الكهربائية للسخان عشان تقدر تحدد كمية الكهرباء المستهلكة أثناء استخدامه ومتتفاجئش وإنت بتشوف فاتورة الكهرباء.

مميزات إضافية

فيه ناس كتير بتحب تبص لأي ميزات إضافية في السخان الكهربائي، زي فكرة وجود لمبة LED لتوضيح ما إذا كان السخان شغال أو لأ، وفكرة وجود زرار مخصص لاختيار درجة الحرارة الأنسب، وفكرة القفل الذاتي لو فيه أي سوائل وقعت على السخان وما إلى ذلك.

سخانات الطعام الكهربائية الأكثر شهرة على ياقوطة

سخان طعام كهربائي من تنجين hp 20n

سخان الكهرباء ممكن يلحقك لما الأنبوبة تخلص أو الغاز يفصل بشكل مفاجئ، والسخان ده بالذات عملي جدًا لأنه بيشتغل بالكهرباء وبييجي بشعلتين عشان تقدر تعمل أكتر من حاجة عليه في نفس الوقت، وكمان وزنه خفيف وسهل الحمل والتخزين والتنقل بيه أيضًا، ولكنه بيستهلك كميات كبيرة من الكهرباء لأنه بياخد شكل قرص مسطح صلب قوته الكهربائية 2000 وات.

ممكن تشوف سخان طعام كهربائي من تنجين hp 20n من هنا.

سخان طعام كهربائي من روز HP-100 A

السخان الكهربائي بيجي بشعلة مسطحة واحدة فقط وبالتالي مش هتقدر تعمل غير أكلة واحدة في المرة، فضلاً عن أنه بيجي بزرار مخصص للاختيار بين درجات الحرارة المختلفة، وكمان فيه لمبة LED عشان تعرف السخان شغال أو لأ.

السخان بيجي بنظام حماية من درجات الحرارة الزايدة وعادة بيكون حجمه ووزنه مناسبين للاستخدام بكل سهولة والتنقل بيه من مكان لآخر وكمان من السهل تخزينه. السخان بييجي بقدرة كهربائية 1000 وات.

ممكن تشوف سخان طعام كهربائي من روز HP-100 A من هنا.

سخان طعام كهربائي من سمارت SHP010T

السخان الكهربائي من سمارت بيجي بتصميم أنيق وجودة عالية، وبيُعتبر سخان أحادي العين وبيجي بقوة 1000 وات وفيه مؤشر ضوئي خارجي عشان تعرف إذا كان السخان شغال أو فصل.

السخان بيسمح بإمكانية ضبط درجة الحرارة من خلال الثرموستات وكمان فيه حماية ذاتيه من درجات الحرارة المرتفعة. من السهل تخزين السخان والتنقل بيه من مكان لآخر وكمان من السهل تنظيفه.

ممكن تشوف سخان طعام كهربائي من سمارت SHP010T من هنا.

سخان طعام كهربائي من جينيريك

سخان جينيريك بيجي بشعلتين مسطحتين، كل واحدة فيهم ملحقة بزرار مخصص لاختيار درجة الحرارة المناسبة وكمان كل واحدة فيهم ليها لمبة LED عشان تعرف هي شغالة ولا فصلت.

السخان بيجي بوزن خفيف وحجم مناسب عشان تقدر تتنقل بيه براحتك وتقدر تحطه على تربيزة المطبخ من غير ما ياخد حيز كبير وكمان تقدر تخزنه بكل سهولة.

ممكن تشوف سخان طعام كهربائي من جينيريك من هنا.

سخان طعام كهربائي من White Tree

السخان دا عملي جدًا فهو بيجي بوزن خفيف يصل إلى 3 كيلوجرام وكمان أبعاد مناسبة جدًا لسهولة التنقل بيه وتخزينه كمان، بجانب أنه بيجي بشعلتين مسطحتين بيتميزوا بكفاءة وعملية عالية جدًا في الاستخدام.

ممكن تشوف سخان طعام كهربائي من White Tree من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *