أشهر ألعاب الأطفال على ياقوطة

كتبت: منى عوض

ناس كتير بتلجأ لأنها تشتري ألعاب لأطفالها عشان تبقى تسلية وقت ليهم وخلاص وفيه ناس تانية بتحب تشتري اللعبة ويكون من وراها هدف جميل زي إنها تطور مهارات طفلها العقلية والإدراكية وما إلى ذلك، عشان كدا حابين أننا نستعرض في مقال النهاردة أشهر ألعاب الأطفال على ياقوطة.

ولو شايف إن أي لعبة فيهم مناسبة لطفلك ولاحتياجاته وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن سعر ليها، وتقدر كمان تطلبها من خلال موقعنا وهتوصلك في أسرع وقت. وكمان تقدروا تشتروا المنتجات دي بالتقسيط من خلال شهري أول وأسهل تطبيق للتقسيط في مصر واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة ولا ضامن واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك من خلاله.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

خيمة بيت الكور الكبيرة

الخيمة دي بيكون تصميمها لطيف وجذاب وحجمها مناسب جدًا للعب أطفالك بهدوء وبأمان تام وهتقدر تحتوي الطفل وبيستمتع فيها مع ألعابه والكور بتاعته، وكمان بتكون مصنوعة من القماش الآمن تمامًا ولو حبيت تشيلها في أي وقت هتلاقي إنها سهلة الطي والتخزين.

ممكن تشوف خيمة بيت الكور الكبيره من هنا.

زحليقة كبيرة من الهلال والنجمة الذهبية

الزحليقة مصنوعة من البلاستيك وهتناسب الأطفال اللي أعمارهم بتزيد عن 3 أعوام وتقدر تستخدمها في حديقة المنزل أو في الحضانات فهي مش بتاخد حيز كبير خالص.

ممكن تشوف زحليقة كبيرة من الهلال والنجمة الذهبية من هنا.

سيارة لعبة على شكل سبايدر مان

السيارة شكلها مميز وهتجذب انتباه طفلك بكل سهولة بفضل ألوانها والرسومات اللي عليها، وكمان هي بتشتغل من خلال الدفع عشان تديها طاقة تمشي بيها.

ممكن تشوف سياره لعبة على شكل سبايدر مان من هنا.

لعبة بلياردو للأطفال

لعبة البلياردو مسلية للأطفال وقطعها آمنة تمامًا على الأطفال اللي أعمارهم بتبدأ من 3 أعوام فيما فوق، فهي مصنوعة من البلاستيك وبتضم 2 عصا مضرب وعدد 11 كرة عشان طفلك يلعب ويستمتع.

ممكن تشوف لعبة بلياردو للأطفال من هنا.

لعبة أدوات مطبخ باربي

ممكن بنتك تتقمص دور الشيف الماهر من خلال لعبة أدوات المطبخ اللي واخده شكل الكارتون البناتي المميز باربي، وفي العموم اللعبة دي بتكون مكونة من 16 قطعة زي بوتاجاز وشفاط وحوض وحنفية وأطباق وإبريق شاي وأكواب ومصفاة وحلل وطقم أدوات الطعام.

ممكن تشوف لعبة أدوات مطبخ باربي من هنا.

كرة سلة رياضية معلقة من بينجو

كرة السلة واحدة من الألعاب المسلية جدًا لأطفالك، فأنت هتقدر تعلقها في أي مكان في البيت أو في الحديثة وتسيب الطفل يلعب وينط ويفرغ طاقته ويسلي وقته.

ممكن تشوف كرة سلة رياضية معلقة من بينجو من هنا.

عروسة معاها مشاية وبزازة وبامبرز وبوتى

العروسة دي بتُعتبر واحدة من الألعاب التفاعلية لأن طفلك هيقدر يتفاعل معاها بكل حواسه وهيحس أنه بيهتم بطفل صغير ويقدر يتكلم معاه وما إلى ذلك.

ممكن تشوف عروسة معاها مشاية وبزازة وبامبرز وبوتى من هنا.

سكوتر أطفال

السكوتر ده هيكون آمن تمامًا بالنسبة لأطفالك فهو مزود بعجلات مصنوعة من البولي يوريثين اللي بتضمن ثبات أكبر للسكوتر أثناء الحركة وبالتالي آمان أكتر للطفل، ده بجانب أنه مزود بمقابض مريحة عشان طفلك يقدر يتحكم بشكل أكبر في السكوتر.

ممكن تشوف سكوتر أطفال من هنا.

لعبة دومينو جيم

لعبة الدومينو ممتعة وتعليمية فهي هتقدر تعلم أطفالك العد والأشكال والتعرف عليها بكل سهولة، وكمان هتقدر تجذب انتباه أطفالك بفضل الرسومات المميزة اللي عليها.

ممكن تشوف لعبة دومينو جيم من هنا.

الصلصال

الصلصال واحد من الألعاب المهمة اللي بتساعد في تنمية مهارات طفلك البصرية والعقلية والإبداعية لأن الطفل بيبدأ يفكر بشكل كبير في الأشكال اللي عايز يكونها باستخدام الصلصال ده وبيخليه يفكر ويتخيل ويبدع.

ممكن تشوف الصلصال من هنا.

لعبة الشطرنج

الشطرنج واحد من الألعاب اللي بتساعد في تنشيط دماغ الطفل وتعزيز قدراته الفكرية والتحليلية وقدرات التحليل والتخطيط الاستراتيجي الفعال عشان يقدر يتغلب على الخصم اللي قدامه بخطة محكمة.

ممكن تشوف لعبة الشطرنج من هنا.

لعبة كوتشينة أونو

الكوتشينة واحدة من الألعاب المسلية جدًا واللي بتساعد أيضًا الطفل في أنه يشغل مهارات عقله ويستمتع كمان بوقته.

ممكن تشوف لعبة كوتشينة أونو من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *