أشهر أدوات ومستلزمات الحلاقة الشخصية من ياقوطة

كتبت: منى عوض

ناس كتير بدأت تلجأ للحلاقة في البيت أو بتشتري أدوات الحلاقة المناسبة ليها وتروح بيها للحلاق عشان تحس بأمان أكبر تجاه عدم انتقال أي عدوى أو إصابتها بأي حاجة من الأدوات اللي أعداد كبيرة من الأشخاص بيستخدموها كل يوم.

وعشان ياقوطة يهمها دايمًا سلامتك، حبت إنها تقدملك في مقال النهاردة أهم مستلزمات وأدوات الحلاقة اللي ممكن تحتاجها لو إنت عايز تحلق جوه البيت أو حتى تقدر تتنقل بيها للأي مكان.

ولو عجبك أي حاجة منهم وحبيت تشتريها تقدر تعرف أحسن الأسعار ليها وتقارن بينهم وتقدر كمان تطلبها من خلالنا وهتوصل لحد عندك في أسرع وقت ممكن.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

شفرات جيليت Blue Simple3

ماكينة Blue Simple3 بتُعتبر واحدة من أفضل ماكينات الحلاقة اليدوية فهي مزودة بـ 3 شفرات قوية ولكنها مش بتسبب جروح، بس ده مش معناه إنك ماتاخدش بالك وانت بتستخدمها، وكمان الشفرات دي قادرة على التكييف مع سطح البشرة أيًا كان شكلها أو نوعها وبتحتوي على شرائح Lubrastrip اللي بتسهل من استخدام الماكينة وانزلاقها على الذقن، وكمان مصممة بطريقة بتسهل من تنظيفها.

ممكن تشوف شفرات جيليت Blue Simple3 من هنا.

فرشاة حلاقة الذقن من أوميجا

فرشاة الحلاقة جزء من الأجزاء المهمة جدًا في عملية الحلاقة لأنك هتقدر من خلالها ترطب بشرة وشك وتجهزة بصابون أو معجون الحلاقة المناسب واللازم لعملية حلاقة فعالة وغير مؤلمة نسبيًا، عشان كدا اختارنالكم فرشاة حلاقة الذقن من أوميجا اللي شعرها واخد شكل منحنى  عشان يتناسب مع مسكة إيدك ومنحنيات الوجه المختلفة ومصنوعة من شعر ناعم مش بيسبب أي التهابات أو تهيج في البشرة.

ممكن تشوف فرشاة حلاقة الذقن من أوميجا من هنا.

معجون الحلاقة من نيفيا

معجون الحلاقة بيتميز بتركيبة تحتوي على معادن بحرية وفيتامينات بتساعد بشكل كبير في ترطيب بشرتك أثناء وبعد عملية الحلاقة، مما يمنحك تجربة استخدام بتمتاز بالسلاسة.

ممكن تشوف معجون الحلاقة من نيفيا من هنا.

مجموعة ما بعد الحلاقة من مولهينز

كل واحد بعد الحلاقة بيحتاج إنه يحس أن بشرته مرتاحة وبتتنفس، عشان كدا يفضل دايمًا اللجوء لاستخدام كريم بعد الحلاقة اللي بيهدي البشرة جدًا وبيديها إحساس بالانتعاش، وفيه كمان زجاجة برفيوم وشاور جل ريحتهم تحفة للاستحمام بعد الحلاقة.

ممكن تشوف مجموعة ما بعد الحلاقة من مولهينز من هنا.

فيليبس مقص الشعر HC3410/13

مقص الشعر من فيليبس هيوفرلك حلاقة أسرع وأسهل للشعر بفضل عنصر القص المزدوج اللي بيحد من عملية الاحتكاك، وكمان المقص ده بيجي بـ 13 إعداد طول مختلف للشعر من 0.5 إلى 23 مم عشان تقدر تظبط شعرك على الطول اللي أنت عايزه واللي مناسب ليك، ومن السهل التنقل بالمقص ده في أي مكان وكمان من السهل فك قطعه الداخلية وتنظيفه.

ممكن تشوف فيليبس مقص الشعر HC3410/13 من هنا.

إكسسوارات الحلاقة من جينريك

لو إنت عايز تشتري بقى المجموعة كاملة ممكن تشوف مجموعة الإكسسوارات اللي بتقدمها جينريك دي، فهي مكونة من 4 قطع، وهي مقص صغير ومشط وفرشاة صغيرة لحلاقة الذقن وكمان قطعة صغيرة عاملة زي طبق تقدر تحط فيه مياه وتغمس فيه فرشاة الحلاقة طول ما إنت بتحلق.

ممكن تشوف إكسسوارات الحلاقة من جينريك من هنا.

حمالة أدوات الحلاقة من إيفر لوك

حمالة أدوات الحلاقة هتوفر عليك الوقت لأنك هتخليك توصل لأي حاجة أنت محتاجها بسرعة وكمان بتنظم أدوات الحلاقة جدًا، فهي من السهل تركيبها على مختلف الأسطح وكمان من السهل فكها وتنظيفها ومش هتخليك تعمل أي حفر أو ثقوب على الحائط.

ممكن تشوف حمالة أدوات الحلاقة من إيفر لوك من هنا.

ماكينة الحلاقة الكهربائية فيليبس AT890

عملية الحلاقة بقت سهلة دلوقتي من ماكينة الحلاقة من فيليبس اللي هتسمحلك بالتمتع بتجربة حلاقة رائعة ومنعشة دون أي عناء أو مشاكل ومش هتسبب لبشرتك أي مشاكل أو جروح على الإطلاق وده سواء كانت الحلاقة جافة أو رطبة، فهي مزودة بشفرات DualPrecision الفعالة في حلاقة الشعر الطويل والذقن الخفيفة كمان.

الماكينة بتتميز بسهولة التنقل بيها وحملها وكمان سهولة تنظيفها فهي مزودة بنظام QuickRinse اللي بيسمح باستخدامها تحت الماء وتنظيفها بسهولة تحت الماء، وكمان مش هتسبب لبشرتك أي التهابات أو تهيج لأنها بتتحرك بسلاسة مع منحنيات الوجه بفضل رؤوس الحماية المستديرة اللي بتخفف الاحتكاك مع الوجه.

الماكينة بتشتغل من خلال بطارية ليثيوم أيون قوية بتشتغل لحد 50 دقيقة بعد شحنها بشكل كامل لمدة ساعة، ولو إنت مستعجل ومش هتقدر تستنى لحد ما تكمل شحنتها تقدر تشحنها لمدة 3 دقائق بس وتستمتع بالحلاقة لمرة واحدة فقط.

ممكن تشوف ماكينة الحلاقة الكهربائية فيليبس AT890 من هنا.

مجموعة حلاقة شعر الجسم والوجه للرجال

المجموعة مكونة من 3 ماكينات حلاقة لشعر الرأس والجسم والوجه، بما في ذلك الذقن والأنف والأذنين والسوالف والحاجبين، وكل ماكينة منهم ليها الشفرات والرؤوس الخاصة بيها، وفي العموم الماكينة بتشتغل من خلال بطارية قابلة لإعادة الشحن بكل سهولة وفي وقت قصير.

ممكن تشوف مجموعة حلاقة شعر الجسم والوجه للرجال من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *