أجهزة المطبخ الحديثة

أجهزة-المطبخ-الحديثة

كتب أماني سمير

المطبخ في وقتنا الحالي يختلف كتير عن المطبخ زمان اللي كان بيقتصر بس على الست سواء كانت زوجة أو أم، دلوقتي المطبخ أصبح من اهتمامات كل أفراد الأسرة، وبقى سهل أي حد يدخل المطبخ ويعمل الأكل اللي بيحبه أو يعمل مشروبه المفضل بنفسه، وده تقريبًا كان مع ظهور أجهزة المطبخ الحديثة اللي سهلت علينا حاجات كتير، وبقت سهلة كمان في استخدامها وطريقة تنظيفها، ياقوطة هتعرض عليكم مجموعة من الأجهزة دي عشان تشوفوا امكانياتها ومميزات كل جهاز فيهم، وتعرف بيتباع فين وبكام وتقارن بين أكتر من جهاز عشان تختار اللي يناسبك منهم قبل ماتقرر تشتري، ولو عجبتك حاجه وحابب تشتريها أون لاين، ممكن تطلبها هتوصلك لحد البيت.

1. مفرمة طعام من كينوود

مفرمة الطعام من كينوود مصنوعة من الألومنيوم بشكل عصري وجذاب، سهلة ومريحة في استخدامها وطريقة تنظيفها، وتستخدم بشكل خاص لفرم كافة أنواع اللحوم، ويمكن استخدامها أيضًا في فرم العديد من المكونات الأخرى.

السعر 604 جنيه مصري.

لمشاهدة مفرمة طعام من كينوود هنا.

2. طاهية الأرز من فيليبس

لكل بنت بتواجه مشكلة في طهي الأرز إنها توصل لدرجة التسوية المناسبة، وتحط أد ايه مياه، حلة طهي الأرز بالبخارمن فيليبس هتسهل عليكي ده جدًا، لأنها بتفصل مباشرة بعد وصول الأرز لدرجة النضج المثالية.

السعر 299 جنيه مصري.

لمشاهدة طاهية الأرز من فيليبس هنا.

3. مجموعة الخلاط اليدوي من براون

عبارة عن تشكيلة مختلفة لأدوات الخلط والفرم والعصر السهلة في الاستخدام عن طريق اليد؛ فهي تحتوي على مقبض لين مما يجعلها مريحة وآمنة في استخدامها، وكذلك سهولة التحكم في السرعة المطلوبة، فيمكنك إعداد الكثير من الوصفات بيد واحدة مع عدم الشعور بالتعب أو الإرهاق.

السعر 1200 جنيه مصري.

لمشاهدة مجموعة الخلاط اليدوي من براون هنا.

4. خلاط طعام من كينوود

يستخدم في إعداد الكثير من الوصفات والأكلات، وخاصة المعجنات والمخبوزات، فهو يعتبر جهاز عصري متكامل بالمطبخ، فهولا يعتبر جهاز عادي يعمل بالحركات الدائرية التقليدية ولكنه يتحرك بجميع الاتجاهات للحصول على أفضل أداء في خلط كافة المكونات داخل الوعاء، كما أنه سهل وآمن في استخدامه ويمكن تنظيفه بكل سهولة، ويرفق مع الجهاز كتيب وصفات مقترحة لتقديم أشهى المأكولات.

السعر 4629 جنيه مصري.

لمشاهدة خلاط طعام من كينوود هنا.

5. صانعة القهوة من فيليبس

لعشاق القهوة بكل أنواعها اللي دايما يحبوا يبدأوا يومهم بفنجان من القهوة عشان يعدل مزاجهم ويخليهم يكملوا يومهم بشكل أفضل، اخترنا لكم جهاز تصميم ايطالي يتميز بشكله الأنيق والانسيابي، كمان سهل في استخدامه وتنظيفه، وفوق ده كله الحصول على فنجان قهوة له مذاق رائع ومختلف.

السعر 1620 جنيه مصري.

لمشاهدة صانعة القهوة من فيليبس هنا.

6. مقلاة صحية Actifry من تيفال

مقلاة تيفال دي من أكتر المقلات انتشارًا ومناسبة جدًا للناس اللي عايزه تحافظ على صحتها ورشاقتها، وبتحاول دايمًا تقلل من الدهون في أكلها وعامله لنفسها نظام غذائي صحي تمشي عليه طول حياتها، تحتاج المقلاة فقط ملعقة واحدة من الزيت لقلي البطاطس وممكن من غير زيت لو الأكل مُجمد.  البطاطس المقلية الأكلة المفضلة عند ناس كتير كبار وصغار، يعني هتقدر تاكل بطاطس مقلية ومقرمشة بدهون أقل، وممكن كمان استخدامها في إعداد أصناف أخرى مش بس البطاطس.

السعر 1349 جنيه مصري.

لمشاهدة مقلاة صحية من تيفال هنا.

7. عصارة الحمضيات من براون

مهمة لكل الناس اللي بتحب تشرب يوميًا زي عصير برتقال طبيعي وفريش، العصارة مصممة بشكل بسيط وسهل في استخدامه ففي نهايتها فتحة محكمة لنزول العصائر نقية دون وجود أي شوائب بها، وسهلة كمان في تنظيفها والحفاظ عليها. تُعتبر عصارة الحمضيات من براون من أفضل العصارات اللي تقدر تعتمد عليها.

السعر 499 جنيه مصري.

لمشاهدة عصارة الحمضيات من براون هنا.

قد تنفد المنتجات من المتاجر – out of stock-  في أي وقت لكن غالبًا تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك إبلاغنا فى تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com في فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *