7 من أفضل ألعاب Lego على ياقوطة

كتبت: منى عوض

ألعاب الليجو واحدة من ألعاب كتير ممتعة ومفيدة في الوقت نفسه فهي بتساعد في تنمية مهارات الطفل العقلية والإبداعية والذهنية والحركية وبمرور الوقت هتعلمه التفكير واتخاذ القرارات وحل المشاكل والتخطيط والتنظيم ومهارات تانية كتير.

النهاردة ياقوطة هتقدملك أبرز ألعاب الليجو المناسبة لطفلك مهما كان عمره، ولو عجبك أي لعبة منهم تقدر تعرف أحسن أسعارها وتقدر تطلبها من خلال موقعنا وهتوصلك في أقرب وقت.

بنفكرك إنك ممكن تشتري ألعاب الليجو من خلال شهري أول وأسهل تطبيق تقسيط في مصر، واللي مش بيحتاج منك غير صورة البطاقة وصورة إيصال مرافق وبس، ومن غير زيارة، ولا ضامن، واستمتع كمان بتوصيل مجاني لكل مشترياتك.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

*المنتجات المرشحة بناءً على الأكتر شهرة والأكتر مبيعًا من خلال مستخدمين ياقوطة. وليس شرطًا أن يكون كل الأكتر شهرة، أو الأكتر مبيعًا هو الأفضل من حيث الجودة، والسعر، وخدمة ما بعد البيع.

ألعاب ليجو على شكل Technic Air Race Jet

اللعبة دي عبارة طائرة ديناميكية هوائية سرعتها تفوق سرعة الصوت، وبتتميز بألوان أزرق وأسود وأحمر مع مجموعة من التفاصيل الفنية الرائعة والوظائف الميكانيكية، زي فوهة نفاثة وفتحة في جسم الطائرة وهيكل الطائرة وتفاصيل تانية كتير. اللعبة مكونة من 1151 قطعة وبتتناسب مع الأطفال بين 10 إلى 16 سنة.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل Technic Air Race Jet من هنا.

لعبة ليجو سوبر هيروز مارفيل سبايدر مان جيت ضد فينوم ميتش

بمجرد ما الطفل يكون قدر يجمع كافة قطع الأبطال الخارقين لمارفيل وسبادير مان وفينوم ميتش هتبدأ الحرب والإثارة. اللعبة مكونة من 371 قطعة لتتناسب مع الأطفال في عمر 7 أعوام فيما فوق.

تقدر تشوف لعبة ليجو سوبر هيروز مارفيل سبايدر مان جيت ضد فينوم ميتش من هنا.

ألعاب ليجو على شكل London Bus

اللعبة دي عبارة عن نموذج مصغر من حافلات لندن الرائعة اللي بتتميز بتكونها من طابقين وبتتميز بتفاصيلها الخلابة ولونها الأحمر المميز. الحافلات مكونة من زجاج بانورامي وإطاراتها مصممة بشكل فريد وفيها صندوق التذاكر وكابينة السائق وسلالم للصعود للدور الثاني وتفاصيل تانية كتير مميزة.

في العموم عدد قطع اللعبة بيعتمد على حسب الفئة العمرية، بمعنى إن فيه موديل مكون من 118 قطعة ودا بيكون مناسب للأطفال من سن 7 أعوام فيما فوق، وفيه موديل مكون من 1686 قطعة ودا بيكون مناسب للأطفال من سن 16 عام فيما فوق.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل London Bus من هنا.

ألعاب ليجو على شكل ذا سيمبسونز هاوس

اللعبة مستوحاة من منزل ذا سيمبسونز (The Simpsons) اللي بيتميز بتفاصيل غنية وألوان مميزة بشكل لافت للنظر، فهو مكون من المحتويات الأساسية لأي بيت زي المرحاض وغرف بتفاصيلها والأشخاص وما إلى ذلك.

وفي العموم اللعبة مكونة من 2523 قطعة وبتتناسب مع الأطفال اللي أعمارهم بتبلغ 12 سنة فيما فوق.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل ذا سيمبسونز هاوس من هنا.

ألعاب ليجو على شكل معرض الطائرات

اللعبة مستوحاة من فكرة معرض الطائرات اللي بيضم أشكال وأنواع مختلفة من الطائرات، كما أنها مكونة من 670 قطعة وبتتناسب مع الأطفال اللي أعمارهم ببتراوح بين 6 إلى 12 عام.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل معرض الطائرات من هنا.

ألعاب ليجو على شكل مطعم داون تاون داينر

لعبة ليجو على شكل مطعم رائع ووجباته سريعة جاي من عصر الخمسينات، فهي مكونة من 2480 قطعة وتتناسب مع الأطفال اللي أعمارهم بتبلغ 16 سنة فيما فوق.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل مطعم داون تاون داينر من هنا.

ألعاب ليجو على شكل قطار ركاب سريع

قطار فائق السرعة عظيم جدًا وهيخليك تقدر تسافر في أي مكان إنت عايزه في جميع أنحاء المدينة وهيخلي أطفالك يستمتعوا بتكوينه وباللعب بيه بعد كدا، فهو مكون من 610 قطعة وبتتناسب مع الأطفال اللي أعمارهم بتتراوح بين 6 إلى 12 عام.

تقدر تشوف ألعاب ليجو على شكل قطار ركاب سريع من هنا.

تقدر تختار ألعاب الليجو اللي إنت عايزها من هنا.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

عن كاتب المقال

منى عوض، كاتبة بقالي أكتر من سنتين، بكتب عادة عن التكنولوجيا اللي بقت جزء لا يتجزأ من حياتنا اليومية، وبحب دايمًا أني أقرأ وأدور كويس جدًا عن كل حاجة قبل ما أكتب عنها عشان أكون متأكدة من كل معلومة بكتبها ولو حسيت أن المعلومات اللي لاقيتها على الإنترنت مش كافية ببدأ أنزل وأسأل سواء أشخاص جربوا الحاجة دي أو في الأماكن اللي بتكون متخصصة في بيع الحاجة اللي بكتب عنها.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *