أهم الأدوات لتغذية طفلك

أهم الأدوات لتغذية طفلك و أنواع مختلفة من الأكل الصحي

كتبت: أماني سمير

«هَم النمّ يا روحي يلا هَم النمّ.. كُل  واكبرلي يا روحي يلا جايبالك مَمّ»، أكيد عفاف راضي كانت هتبقى مهتمة تعرف إيه الأدوات اللي ممكن تساعدها عشان تأكل ابنها المَمّ اللي كانت جايباهوله عشان يكبر بشكل صحي.

الأكيد كمان إن أطفالنا هم مستقبلنا اللي بنحلم لهم يكونوا أفضل، ولإن صحتهم أهم حاجة بالنسبة لنا دايمًا بنحرص إننا نختارلهم أفضل أنواع الأكل، بندور ونحتار ونلف كتير عشان نوفرلهم كل أنواع الأكل الصحي اللي يساعدهم على النمو والحركة واللعب طول اليوم من غير تعب أو إرهاق. وبعد ما بنلاقي الأكل اللي يناسبهم يبدأ فاصل جديد من محاولة إطعامهم بطريقة تحببهم في الأكل وتخليهم ياكلوه وهم مبسوطين.

إحنا في ياقوطة جبنالكم لغاية عندكم مجموعة من أهم الأدوات اللي هتسهل عليكم تغذية أطفالكم، جبنالكم كمان أنواع مختلفة من الأكل الصحي والآمن تمامًا على صحة أطفالكم واللي ممكن تطلبوه بكل سهولة عن طريق موقع Yaoota.com.

*أسعار المنتجات في المقال هي الأسعار المدرجة في المتاجر وقت نشر المقال، الأسعار متغيرة صعودًا وهبوطًا وفقًا لحركة الأسواق.

١. مقعد طعام بلاستيكي

المقعد ده مصنوع بالكامل من البلاستيك عالي الجودة والآمن على صحة وسلامة طفلك، ومزود بوسادة في حجم المقعد هتخلّي ابنك يحسّ بالراحة بمجرد الجلوس عليها، بالإضافة لحزام من الجانبين لزيادة الأمان، بحيث تقدر تحط المقعد ده على الكرسي أو على ترابيزة أثناء تناوله الطعام أو على الأرض في وقت اللعب. مقعد رائع بيتميز بخفة وزنه وسهولة تحريكه ووضعه في أي مكان.

شوف مقعد طعام بلاستيكي، بسعر يبدأ من ٨٩٩ جنيه مصري.

٢. طبق الأطفال الدوّار

الطبق ده مصمّم بطريقة مبتكرة عشان طفلك الصغير يعيش معاها في عالمه الخيالي، تقدر تحط جواه اللي انت عايزه من الأكل المناسب لصحة طفلك وهياكله على طول عشان يفضل يلعب بالطبق، وبالتالي مش هتلاقي صعوبة بعد كده في إطعام ابنك.

شوف طبق الأطفال الدوّار، بسعر يبدأ من ٣٥ جنيه مصري.

٣. طقم تغذية للرضيع

بيتكون من سلطانية مصنوعة من البلاستيك بقاعدة مطاطية عشان تستقر عند وضعها على أي سطح ومنع التسرب منها، وعدد ٢ ملعقة من البلاستيك الآمن على سلامة طفلك بأطراف سيليكون لضمان النعومة والراحة لطفلك عند استخدامها، ومزود كمان بموزع الحليب المجفف بـ ٣ فتحات منفصلة لتخزين كميات متساوية من مسحوق الحليب وهي سهلة في فتحها وقفلها، فهو مثالي في استخدامه جوة وبره البيت لتغذية طفلك في أي وقت.

شوف طقم تغذية للرضيع، بسعر يبدأ من ١٢٩ جنيه مصري.

٤. بيفت أطفال للبنات

مصنوعة بالكامل من القطن وبتتكون من ٣ طبقات لمنع السوائل من الوصول لملابس طفلتك وبتحافظ عليها نظيفة على مدار اليوم، وبتتميز بأشكال رائعة وألوان زاهية ومتعددة عشان بنتك الصغيرة تحب تلبسها طول الوقت.

شوف بيفت أطفال للبنات، بسعر يبدأ من ٣٢ جنيه مصري.

٥. طقم وجبة الأطفال

عبارة عن مجموعة من أدوات المائدة اللي بتتكون من ٥ قطع مصنوعة خصيصًا لطفلك من البلاستيك عالي الجودة والآمن على صحة وسلامة طفلك، ومطبوع عليها رسومات بألوان زاهية وجذابة تتناسب مع عالم طفلك الخيالي عشان يحب دايمًا ياكل بيها، وتم تصميمها عشان طفلك يتعلم بنفسه وضعية مسك الملعقة والشوكة أثناء تناول الطعام، فهي مثالية للاستخدام وغير قابلة للانزلاق عشان تكون سهلة وأكثر راحة في يد طفلك.

شوف طقم وجبة الأطفال، بسعر يبدأ من ١٠٣٨ جنيه مصري.

٦. شوربة خُضار للأطفال

تتكون من مجموعة متنوعة من الخضروات المليئة بالفيتامينات والمعادن اللي بيحتاجها طفلك أثناء نموه، بيساعد طفلك في الحصول على العناصر الغذائية الموجودة في الخضروات بمختلف أنواعها. بيتم إعداد الشوربة دي تحت عناية كبيرة من خبراء التغذية ووسائل تكنولوجيا الإنتاج، وده سبب إنها خالية تمامًا من أي إضافات صناعية أو مواد ملونة أو ملح بحيث يمكنك إطعام طفلك منها كل يوم بثقة وأمان.

شوف شوربة خُضار للأطفال، بسعر يبدأ من ١٣ جنيه مصري.

٧. مقعد طعام بعجل

يتميز المقعد ده بعجلات في نهاية أطرافه بحيث تقدر تتحرك بيه في أي مكان، عشان طفلك يبقى دايمًا جنبك في كل حتة، فهو يتمتع بالأمان التام أثناء الحركة أو تناول الطعام، ومزود بارتفاع قابل للتعديل وصينية الطعام اللي ممكن تشيلها بكل سهولة لتنظيفها، حيث يتميز بأقمشة سهلة الغسل، وكمان قابل للطي والضغط لسهولة تخزينه في أي مكان.

شوف مقعد طعام بعجل، بسعر يبدأ من ٧٧٧ جنيه مصري.

٨. مقعد طعام بسَلّة كبيرة

المقعد ده بيتميز بارتفاعه اللي تقدر تتحكم فيه بكل سهولة، عشان فيه عدة مستويات تختار منها اللي يناسب احتياجاتك وقت إطعام طفلك، ومزود بطاولة تسمح لطفلك بتناول الطعام عليها واللعب كمان، وفيها تجويف لوضع الكوب أو الببرونة، ده غير إن في سلة كبيرة تحتها عشان تحط فيها لعب الطفل أو أغراضه، ويمكن طيه بكل سهوله وفكه وغسله. مقعد مجهز لراحتك وراحة طفلك بكل تأكيد.

شوف مقعد بسلة كبيرة، بسعر يبدأ من ١٩٥٥ جنيه مصري.

٩. طعام الرضيع

عبارة عن مزيج من العناصر الغذائية المتنوعة والمفيدة لسلامة ونمو طفلك، بيحتوي على الأرز والفيتامينات والحليب والموز وخالي تمامًا من السكر والمواد الحافظة، كل ما عليك فعله هو إضافة الماء الدافئ إليه لسهولة هضمه وبلعه، وبكده يكون وجبة مثالية غنية بكل العناصر اللي بيحتاجها طفلك في شهوره الأولى.

شوف طعام الرضيع، بسعر يبدأ من ٤٧ جنيه مصري.

١٠. كرسي تثبيت للأطفال

يعتبر مقعد تناول الطعام فكرة مبتكرة وعصرية، بسبب إمكانية تثبيته على المائدة ليشارك طفلكم الصغير كل أفراد الأسرة لحظات تناول الطعام، وده من خلال المساند المعدنية المزودة بمطاط للحفاظ على المائدة سليمة واللي تم اختباره للتأكد من توافقه مع المعايير الدولية للسلامة، غير إنه عملي ومريح ليك ولطفلك، بحيث يمكنك طيه واصطجابه معاك في المتنزهات والمطاعم عشان تقضوا وقت سعيد مع بعض.

شوف كرسي تثبيت للأطفال، بسعر يبدأ من 333 جنيه مصري.

١١. كُتيب وجبات الأطفال

يحتوي على وصفات عديدة لوجبات متنوعة مليئة بالعناصر الغذائية اللي تناسب طفلك حسب مرحلته العمرية، مش بس كده ده كمان بيرشدك من خلال كل مرحلة من مراحل تغذية طفلك بأهم النصائح والمعلومات المأخوذة من خبراء العناية بالطفل، عشان كده يُعتبر الكُتيب المثالي اللي هيساعدك على تنشئة طفلك وتغذيته بشكل سليم وصحي.

شوف كُتيب وجبات الطفل، بسعر يبدأ من ١٨٢ جنيه مصري.

١٢. مجموعة تغذية الطفل للأولاد

تتكون من ١٦ قطعة عبارة عن زجاجات بأحجام مختلفة مصنوعة من البلاستيك الآمن على صحة طفلك، والمصممة بشكل يمنع تسرب الهواء إلى معدة طفلك أثناء تناوله للسوائل، وبالتالي تقلل من الغازات بشكل كبير، ومزودة بحلمات لينة مصنوعة كلها من السيليكون المرن عشان تكون أقرب إلى الرضاعة الطبيعية، وبكده لا يشعر طفلك بالخوف أو القلق، بالإضافة إلى ملعقتين ووعاءين بأحجام مختلفة لوضع الأكل جواها، ومصاصات لتلهية طفلك وكلها آمنة وصحية على صحة طفلك.

شوف مجموعة تغذية الطفل للأولاد، بسعر يبدأ من ٥٥٥ جنيه مصري.

*قد تنفد بعض المنتجات من المتاجر في أي وقت لكن غالبًا ما تصبح متاحة بعد فترة وجيزة، إذا صادفتك مشكلة مع أي منتج من فضلك قم بإبلاغنا في تعليق أو من خلال صفحة Yaoota.com على فيسبوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *